۱۳۸۹ فروردین ۱۲, پنجشنبه

قوم گرایی

قوم گرایی



عن أبى هريرة عن النبي صلى الله وعليه وسلم انه قال من خرج من الطاعه وفارق الجماعة فمات مات ميتة جاهلية ومن قاتل تحت راية عمية يغضب للعصبية أو يدعوا إلى عصبية أو ينصر عصبية فقتل فقتلة جاهلية ومن خرج على امتى يضرب برها وفاجرها لا يتحاشى من مؤمنها ولا يفى لذى عهدها فليس منى ولست منه - رواه مسلم في الصحيح



هر کسی از فرمان خارج شود و جماعت را ترک نماید اگر بمیرد بر مرگ جاهلیت مرده است و هرکسی زیر پرچم کوری برای قوم گرایی بجنگد یا دعوت به قوم گرایی بدهد یا قوم گرایی را یاری کند چنانچه کشته شود بر مرگ جاهلی مرده است . و هر کسی بر امت من خروج کند که خوب و بد را بدون فرقی بزند مومن و ذمی را فرق نگذارد . از من نیست و من هم از او نیستم.



أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : مَنْ قُتِلَ تَحْتَ رَايَةِ عُمِّيَّةٍ يَنْصُرُ عَصَبِيَّةً وَيَغْضَبُ لِلْعَصَبِيَّةِ فَقِتْلَةٌ جَاهِلِيَّةٌ.



عَنْ جُبَيْرِ بْنِ مُطْعِمٍ ، أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ، قَالَ : لَيْسَ مِنَّا مَنْ دَعَا إِلَى عَصَبِيَّةٍ ، وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ قَاتَلَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ ، وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ مَاتَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ



19523- ليس منا من دعا إلى عصبية وليس منا من قاتل على عصبية وليس منا من مات على عصبية (أبو داود



هر كسي دعوت به قوم گرایی بدهد از ما نیست (یعنی مسلمان نیست) و از ما نیست هر کسی که بخاطر قوم گرایی بجنگد و از ما نیست هر کسی که بر قوم گرایی بمیرد.



قوم گرایی مثبت مورد تایید اسلام است ولی قوم گرایی منفی نه .



قوم گرایی مثبت اینکه کسی دوست داشته باشد قومش خوب باشند مشکل نداشته باشند. یا اگر کسی از قومش را ببیند که دچار مشکل (مالی و یا دیگر مشکلی) شده او را کمک کند این قوم دوستی هیچ اشکالی ندارد. قوم گرایی منفی آنکه حق دیگران را نادیده بگیرد از مسلمانان دیگر تنفر و کینه داشته باشد. این بد است .

هیچ نظری موجود نیست: