۱۳۸۹ فروردین ۱۱, چهارشنبه

مشکلات اقتصادی مردم

مشکلات اقتصادی مردم




دو سه سال قبل وقتی می خواستم به امارات سفر نمایم برخی از دوستان اتاق بازرگانی را اتفاقی دیدم آنان به من سفارش کردند که اگر با تجار آندیار ملاقاتی داشتی آنان را تشویق نمایید تا به ایران بیایند و اینجا هم تجارت کنند و ما قول می دهیم با آنان کمک کنیم. خوشحال شدم و گفتم این یک کار خیر است و حتما من سعی خود را می کنم.



خلاصه وقتی آنجا رفتم چند مورد پیش آمد که با تعدادی از تجار هم نشین شدیم شروع به تبلیغ نمودم و در مورد فضیلت تجارت با ایران و تجارت در ایران صحبت نمودم . آنان خیلی سرد برخورد نموده و چیزی نگفتند . جلسه دوم وقتی مجدد صحبت کردم چون مقداری خودمانی شده بودیم آنان شروع کردن به خندیدن و گفتن : جناب فلان این حرفها را با کسی بگویید که ایران را ندیده اند. من جا خوردم و گفتم مگر چه فرقی با اینجا دارد؟ گفتند خیلی فرق دارد اینجا تجارت کاملا آزاد است شما را به کنار اسکله می بریم تا ببینی هزاران تن کالا بارگیری و تخلیه می شود و یک نفر مامور آنجا نیست. معنی بندر آزاد یعنی چه؟ بندر چابهار شما مثلا آزاد است. آیا کسی می تواند از چابهار کالا ببرد؟ یعنی فقط ورد کالا آزاد است؟



هر ده کیلومتر کشور شما یک پاسگاه و یک بازرسی است که هر کدام برای خود قانون جداگانه دارند. اگر مثلا ما آمدیم و کالا آوردیم آیا شما تضمین می کنید که کالاهای ما پخش شوند و پاسگاهها ، مامورین و ادارات مختلف از ما هزینه اضافی نگیرند؟ .. وقتی دلایل فراوان آنان را شنیدم چاره جز تسلیم نداشتیم.



مشکلات بسته شدن مرزها



از زابل تا بندر گواتر و دریای عمان شاید هزاران نفر از مردم منطقه سالها است از راه مبادله نمودن کالا امرار معاش می کنند انواع کالا از لباس و کفش گرفته تا انواع مواد خوراکی برنج و چای و گاو و گوسفند . زندگی آنان می چرخد و برای مردم کشور ما وسایل زندگی فراوان و ارزان می شود. و مامورین دولتی نیز آنقدر باج می گیرند که به رفاه و آسایش می رسند.



مدت چند ماه است که مرزها بسته شده اند مردم همه بیکار و سرگردان شده اند .



روز جمعه که برای نماز جمعه رفتم تعداد زیادی از مردم داد می زدند و از مشکلات ناله می کردند و می گفتند شما چرا با مسئولین صحبت نمی کنید؟ ما چه کار بکنیم؟ یکی می گفت من خودم شاهد بودم که یک بنده خدایی را داخل شهر زاهدان با یک گوسفند گرفته بودند او را پنجاه هزار تومان جریمه نموده و به محضر فرستادند تا تعهد محضری بدهد که دیگر چنین کاری ( یعنی گوسفند فروشی) نمی کند.



همانطور که رسول خدا فرمودند : کاد الفقر ان یکون کفرا . فقر انسان را به کفر می رساند . پیش بینی می کنیم چنانچه مشکل بیکاری حل نشود هزاران نفری که بیکار شده اند بتدریج دست به کارهای خلاف بزنند و در آینده شاهد معضلات اجتماعی زیادی باشیم.



دو سه نفر از دوستان تاجر گفته بودند می خواهیم خانه بخریم اگر منزل مناسبی دیدید ما را خبر نمایید. دو سه روز قبل به یکی زنگ زدم و گفتم منزلی پیدا کردم. آمد و عذر خواهی کرد و گفت ما از خرید خانه منصرف شدیم زیرا تصمیم داریم مغازه خود را به دبی منتقل کنیم و آنجا تجارت نماییم . گفتم چه فرقی با اینجا دارد ؟ گفت خیلی . آنجا مالیات و ... نمی گیرند هیچ مشکل و مانعی وجود ندارد هیچ اداره ای مزاحم نمی شود و سرمایه انسان تضمین شده است.



دیوار شگفت آور



معمولا زیاد می شنویم که مسئولین بزرگوار ما از مثلا دیوار حائل اسرائیل و فلسطین بشدت انتقاد می کنند و اخیرا از دیوار فولادی مصریها که در غزه درست می کنند بشدت انتقاد می کنند.



کاش یک نفر با سواد بود که به ما می فهمانید که این دیوار عظیم چند هزار کیلومتری که در مرز استان ما کشیده می شود چه فرقی با آن دیوارها دارد؟

هیچ نظری موجود نیست: