۱۳۸۸ آذر ۵, پنجشنبه

عید قربان چه روزی است

عید قربان چه روزی است؟
آزمایشهای خداوند

یکی از سنتها و روشهای خدواند عزوجل این است که از بندگانش امتحان می گیرد و بدون امتحان هیچ گاه به آنان درجه ای نمی دهد همینطور از پیامبرانش نیز امتحان می گیرد.
خداوند از حضرت ابراهیم خلیل امتحانات فراوانی گرفت . ما بطور خلاصه به بعضی از آنها اشاره می کنیم.
ابراهیم جوانی است عاقل و دانا کارش را با شکستن بتهای مشرکین آغاز می کند وقتی بتها رامی شکند خداوند امتحانش می گیرد تا ببیند که ایمان و یقین او چه اندازه است.
کافران آتش بزرگی درست می کنند و ابراهیم را به درون آتش پرتاب می کنند. در آخرین لحظات خداوند مداخله می کند و به آتش دستور می دهد برای ابراهیم سرد و سلامت باش.
آتش چندین روز می سوزد و ابراهیم درون آن بهترین ایام زندگیش را می گذراند .
دومین امتحان ابراهیم هجرت است ابراهیم مجبور می شود همراه همسرش از شهر و دیار خود هجرت نماید.
ابراهیم و همسرش ساره چندین سال است که ازدواج کرده اند اما فرزند ندارند. عاقبت حضرت ساره به ابراهیم پیشنهاد می کند با کنیزش هاجر ازدواج کند. ابراهیم با هاجر ازدواج می کند. خداوند به ابراهیم فرزندی می دهد ابراهیم بینهایت خوشحال می شود و نامش را اسماعیل می گزارد.
ابراهیم فرزندش را بسیار دوست دارد خداوند تصمیم می گیرد ابراهیم را امتحان کند خداوند می فرماید ای ابراهیم این همسر و فرزندت را ببر وسط دره ها جایی که من می گویم رها کن.
ابراهیم هاجر و اسماعیل را می برد در سرزمین خشک عربستان در میان دره های خشک و بی آب و علف مکه رها می سازد و بر می گردد.
حضرت هاجر و اسماعیل بشدت تشنه می شوند طوری که حضرت هاجر از ناراحتی مجبور می شود برای پیدا کردن آب یا کمک کننده ای که به فرزندش کمک کند هفت بار بین صفا و مروه می دود. در آخرین لحظات خداوند به دادشان می رسد و آب زمزم بوجود می آید. حضرت هاجر و اسماعیل مدتی را تنهایی کنار آب زمزم زندگی می کنند تا اینکه تعدادی چادر نشین عرب می آیند و آنجا ساکن می شود و هاجر و اسماعیل از تنهایی نجات پیدا می کنند.
حضرت اسماعیل کم کم بزرگ می شود و می تواند راه برود. حضرت ابراهیم را خدا اجازه می دهد که به فرزندانش سر بزند.
بزرگترین امتحان
حضرت ابراهیم وقتی می آید و می بیند آنجا آباد شده است بسیار خوشحال می شود حضرت هاجر و اسماعیل هر دو سالم هستند. حضرت ابراهیم از دیدن فرزندش که می تواند راه برود بسیار خوشحال است .
بعد از چند روز که پدر و پسر با هم انس می گیرند خداوند تصمیم می گیرد که امتحان بزرگی از ایشان بگیرد.
خداوند دستور می دهد ای ابراهیم فرزندت را ببر و برای من قربان کن. حضرت ابراهیم دستور خدا را اطاعت می کنند روز بعد اسماعیل را با خود همراه نموده به طرف منا حرکت می کنند.
همه فرشتگان آسمان خبر دار به حضرت ابراهیم چشم دوخته اند تا ببینند چه امتحان مهمی خداوند از دوستش می گیرد.
شیطان پریشان و ناراحت می شود و تلاش می کند نگذارد اسماعیل همراه پدرش برود حضرت اسماعیل با دستان کوچولویش سه مرتبه شیطان را می زند.
وقتی به منا می رسند حضرت ابراهیم حضرت اسماعیل را در جریان می گذارد حضرت اسماعیل می گوید ای پدرجان دستور خدا را اجرا کن به زودی می بینی که من چقدر صبور هستم.
حضرت ابراهیم آماده می شود بخاطر آنکه مبادا در اجرای دستور خدا دچار سستی شود چشمان خودش را می بندد و کارد را بر حلقوم نازک اسماعیل می کشد اما کارد نمی برد ابراهیم بشدت دچار ناراحتی می شود چند بار لبه کارد را با دست خود لمس می کند می بیند تیز است اما گلوی اسماعیل را نمی برد تا اینکه یک مرتبه کارد می برد. ابراهیم که فکر می کند اسماعیل کشته شد ناله ای می زند و بر زمین می نشیند ناگهان صدای اسماعیل را می شنود بسرعت جشمانش را باز می کند می بیند آن چیزی که او کشته است یک قوچ است و اسماعیل زنده است ابراهیم از خوشحالی به سجده می افتد .
خداوند اعلام می کند ای ابراهیم تو در امتحان قبول شدی ..
وقتی ابراهیم به خانه می رسند بخاطر پیروزی در امتحان جشن کوچکی می گیرند و گوشت قوچ اهدایی خداوند را بین همسایگان تقسیم می کنند.
و به این صورت از آن روز به بعد پیروان حضرت ابراهیم این روز بزرگ را جشن می گیرند و قربانی ذبح می کنند.
ادامه مطلب

۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

قربانی عید قربان

قرباني
همانطور که قبلا گفته شد مسلمانان دو عید دارند یکی عید فطر و دیگر عید قربان.



علت عید قربان
همانطور که عزیزان می دانند خداوند به دوستش حضرت ابراهیم علیه السلام دستور فرمود فرزندت اسماعیل را برای من قربانی کن. حضرت ابراهیم دستور خداوند را اطاعت نموده و فرزندش اسماعیل را به منی برد و در آنجا می خواست طبق دستور خدا او را برای خدا قربانی کند. ابراهیم دستها و پاهای اسماعیل را بست و به قصد کشتن کارد را بر حلقومش کشید ولی کارد به دستور خدا گلوی اسماعیل را نبرید .... ابراهیم و اسماعیل در یک امتحان بسیار بزرگ پیروز شده بودند خداوند یک قوچی از بهشت فرستاد و ابراهیم به عوض اسماعیل آن قوچ را ذبح نمود و به این صورت بود که این روز به عنوان یک عید بزرگ انتخاب شد. خداوند را از این فداکاری و اطاعت امر چنان خوش آمد که دستور داد پیروان ابراهیم در این روز قربانی بکشند.
قربانی روز عید
ذبح قربانی برای کسی که مالدار است لازم است (نزد حنفیها واجب است و نزد دیگران سنت موکده و لازم است)
پیامبر خدا صل الله علیه و اله و سلم در یک عیدی فرمودند: من وجد سعه و لاضح فلا یقربن مصلانا. (هر کسی فراخی مال داشت و قربانی نکشت به مسجد ما نزدیک نشود. )
ذبح قربانی روز عید قربان بزرگترین عبادت است چنانکه در حدیث آمده:
قال رسولُ الله -صلى الله عليه وسلم- : « ما عمِل آدميّ يوم النحر أحبَّ إلى الله من إهراقه الدماء ، إنها لتأتي يوم القيامة بقُرونها وأشعارها وأظلافها، وإن الدمَ ليقع من الله بمكان قبل أن يقعَ في الأرض ، فَطيبوا بها نفسا » أخرجه الترمذي.
ترجمه : هیچ انسانی روز عید قربان عملی بالاتر از ذبح قربانی انجام نداده . قربانی روز قیامت با خونها و سمها و موهای خود به حساب ثواب صاحبش می آید و خون قربانی قبل از آنکه بر زمین بریزند به نزد الله مورد قبول قرار می گیرند. پس دلتان را راضی و خوشحال بکنید .
در روایتی است که رسول خدا صل الله علیه و سلم به فاطمه فرمودند: ای فاطمه برخیز و برو ذبح قربانی خود را نظاره کن زیرا با اولین قطره خون آن قربانی تمامی گناهان تو آمرزیده می شوند. و بگو : همانا نماز و قربانی و زندگی و مرگ من برای خداوند است که رب جهانیان است هیچ شریکی ندارد و به این امر شدم و من اولین مسلمانم.
فإن كان لا يحسن الذبح فليشهده ويحضره ، فإن النبي ، صلى الله عليه وسلم ، قال لفاطمة : يا فاطمة ، قومي فاشهدي أضحيتك فإنه يغفر لك عند أول قطرة من دمها كل ذنب عملته ، وقولي : " إن صلاتي ونسكي ( 1 ) ومحياي ومماتي لله رب العالمين ، لا شريك له ، وبذلك أمرت وأنا أول المسلمين " .
بهترین قربانی



فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ : "إِنَّ أَفْضَلَ الضَّحَايَا أَغْلاَهَا وَأَسْمَنُهَا. پیامبر خدا فرمودند : بهترین قربانی همانکه گرانبهاتر و چاق تر باشد.
عیبها
عیبهایی که اگر در حیوان باشند قربانی درست نیست. 1- کور نباشد 2- مریض نباشد 3- لنگ نباشد 4- خیلی لاغر نباشد. خلاصه دارای نقض عضو نباشد.
نَحْنُ وُقُوفٌ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- بِعَرَفَاتٍ قَالَ « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ عَلَى كُلِّ أَهْلِ بَيْتٍ فِى كُلِّ عَامٍ أُضْحِيَةً (ما در عرفات با رسول اکرم ایستاده بودیم فرمودند: ای مردم بر هر اهل خانه ای هر سال قربانی لازم است)
ذبح قربانی برای مردگان
ذبح قربانی برای مردگان نیز جایز است و ثواب بسیار دارد در حدیثی آمده :
قَالَ رَأَيْتُ عَلِيًّا يُضَحِّى بِكَبْشَيْنِ فَقُلْتُ مَا هَذَا فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- أَوْصَانِى أَنْ أُضَحِّىَ عَنْهُ فَأَنَا أُضَحِّى عَنْهُ.
ترجمه : حضرت علی رضی الله عنه روز عید قربان دو قوچ ذبح کردند من گفتم چرا شما دو قوچ ذبح کردید ؟ حضرت علی فرمودند (یک قوچ مال رسول اکرم است) رسول خدا به من وصیت نمودند برایش قربانی ذبح کنم.
سن قربانی
بز و گوسفند یک سال تکمیل شود بره شش ماهه چنانچه با مادرش برابری می کند نیز جائز است .
گاو دو سال تکمیل شود و وارد سال سوم شود.
شتر چهار سالش تکمیل شود و وارد سال پنجم شده باشد.
قربانی مشترک
در شتر و گاو می توان چند نفر (حد اکثر هفت نفر) به صورت شریکی قربانی نمایند .
گوشت قربانی
گوشت قربانی را اگر به فقرا صدقه کنند که خیلی خوب است اما چنانچه خودش استفاده نماید نیز جایز و اشکالی ندارد.
توجه
قابل توجه عزیزان خارج نشین
دوستان و عزیزانی که مایل هستند برای خود و اموات خویش قربانی ذبح نمایند و گوشتش را به فقرای این دیار صدقه نمایند می توانند به شماره حسابهای ذیل پول واریز نموده و اطلاع دهند (نوع قربانی و محل مصرف را معیین نمایند) . موسسه خیریه ابراهیم خلیل الله مثل سالهای قبل آمادگی دارد تا قربانی عزیزان (گاو گوسفند و شتر) را به مستمندان برساند.
شماره حساب (خیریه ابراهیم خلیل الله)
0301339803004
بانک ملی
0102198228001
بانک صادرات
به نام عبدالمجید شه بخش
عید سعید قربان پیشاپیش بر همه عزیزان مبارک باد
ادامه مطلب