۱۳۸۸ آبان ۱۵, جمعه

دیداری از شهرستان سرباز

دیداری از شهرستان سرباز


روز پنج شنبه حضرت مولانا دستور دادند جهت دیدار دوستان سربازی و همینطور عرض تسلیتی به خانواده های شهدای حادثه انفجار پیشین به آندیار سفر کنیم.
همراه دو سه نفر از دوستان حرکت کردیم . شهرستان سرباز تقریبا منطقه ای وسیع و نسبتا آباد و پرجمعیت است روستاها و آبادیهای زیادی زنجیر وار به همدیگر متصل هستند . از وسط این ابادیهای فراوان رودخانه ای پر آب به نام رود سرباز جریان دارد. در گذشته همه اطراف رودخانه سرباز و همه آبادیهای کنار آن سرسبز و آباد بودند نخلستانها و باغهای پرتقال و لیموی آنجا دیدنی بودند اما بر اثر خشکسالیهای چند سال اخیر کشاورزی آنجا لطمه شدید خورده و بسیاری از یاغها و نخلستانها از بین رفته اند.
مجموعه همه آن آبادیها را شهرستان سرباز می نامند . مرکز شهرستان سرباز ، شهر راسک است. ویژگی که همه این آبادیها دارند این است که همه کوهستانی هستند زمین مسکونی و همینطور کشاورزی نسبتا محدود است برای ساختن خانه ناچارند تپه ها و حاشیه کوهها را صاف کنند.
پیشین
پیشین بر خلاف دیگر شهرهای سرباز ، در یک دشت نسبتا وسع درست شده است. در آنجا زمین کشاورزی و زمین مسکونی بسیار فراوان است. از مرز پاکستان هفت کیلومتر فاصله دارد به همین خاطر تجارت نیز در آنجا رونق خوبی دارد.
حادثه انفجار پیشین
وقت جلسه را ساعت 8 نوشته بودند اما طبق رسم دیرینه ما ایرانیان معمولا هر وعده ای حد اقل یکساعت با تاخیر انجام می شود. به همین خاطر تقریبا تمامی مدعوین جلسه طوری می آمده اند که ساعت 9 به جلسه برسند. مسئولین منطقه ای نیز خود را آماده می کردند که کم کم به جلسه بیایند.
هیچ کسی از مسئولین منطقه خبر نداشتند که سردار شوشتری چه ساعتی می آید و هیچ کسی پیشبینی هم نمی کرده که ایشان اول وقت به محل جلسه بیایند.
بدون آنکه مسئولین منطقه ای خبر داشته باشند ، سردار شوشتری همراه فرماندهان سپاه و دیگر همراهان خود وارد پیشین شده و مستقیما به طرف محل تشکیل جلسه رفتند.
عامل انفجار که لباس سفیدی پوشیده و جلیقه ای برتن داشته قبل از ساعت 8 وارد محوطه نمایشگاه شده و در روی سکوی سیمانی نشسته بود او توجه بسیاری از مردم محل را جلب کرده بود چون همه متوجه شده بودند که او از مردم محل نیست لذا بسیاری سعی می کرده اند او را به حرف بیاورند تا از روی لهجه بفهمند او از کجا است اما او حرف نمی زده است.





محل نشستن عامل انفجار روی سکوی سیمانی
سردار و همراهانش وارد محوطه نمایشگاه شده و مشغول بازدید شدند طبق گفته یکی از مجروحین (والله اعلم) وقتی سردار به نزدیکی وی آن شخص با سردار دست داد (برخی می گویند نه دست نداد فقط با فاصله نزدیک ایستاد . واقعت را خدا می داند و بیشتر این صحنه ها فیلم برداری شده است) در این موقع صدای دو ترقه از داخل لباسهایش شنیده شد و ناگهان انفجار رخ داد.
وقتی مسئولین محلی خبر شدند که انفجاری رخ داده خدا را شکر کردند که در موقع جلسه چنین افتاقی نیافتاده و زمانی که شنیدند این اتفاق نه در سالن جلسه که در غرفه نمایشگاه اتفاق افتاده خیالشان بیشتر راحت شده که چیزی نشده . آنان خبر نداشتند و فکر هم نمی کردند سردار و همراهانش در آن وقت آنجا حضور داشته اند.
در این حادثه ۴۲ نفر کشته شدند که ۱۷ نفر بلوچ ساکن پیشین بودند.
تمامی کشته شدگان بلوچ افرادی بودند که در نمایشگاه شرکت داشته اند و هیچ یک از سران و معتمدین اقوام کشته نشدند.








قسمتی از ترکشها











ورزشکاران پیشین و زمین چمن شهر














سالن جلسه و محل نمایشگاه

















در بخشداری پیشین




















محل انفجار - عامل انفجار در روی سکوی کنار دیوار نشسته بوده است























با امام جمعه راسک (عبای زردرنگ دارد)


























با یکی از همراهان در پیگل نزدیکی خاش









محل تشکیل جلسه









ادامه مطلب

بیماری سرما خوردگی یا آنفولانزا

بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا و مشکلاتش
این روزها اگر گذرتان به بیمارستانها یا داروخانه ها بیافتد فورا متوجه می شوید که جمعیت زیادی که تقریبا کم سابقه است در آنجا ازدحام نموده و سرگردان هستند بزرگ و کوچک همه مریض هستند دکترها بسیار خوشحال و بازارشان گرم است برخی از دکترها علاوه بر ویزیت ده هزار تومانی مبلغ بیشتری برای وصل سرم و آمپول دریافت می نمایند.
از دوستان دکتر نتوانستم بپرسم نوع این بیماری چیست ؟ آیا آنفولانزا است یا یک نوع سرما خوردگی .
چند نفر را دیدم از وضع جمعیت فراوان بیمار و مشکلات بیمارستانها و داروخانه ها می گفتند و در آخر پیشنهاد جالبی مطرح کردند که بنظر من هم اگر چه غیرممکن است ولی بد نیست. می گفتند حال که این مریضی به طور عمومی همه را گرفتار نموده کاش در تلوزیون پزشکان راه علاج این بیماری را توضیح می دادند تا مردم خود به داروخانه می رفتند و دارو تهیه می کردند و زحمت بیمارستان رفتن و تحمل هزینه فراوان کمتر می شد.
ادامه مطلب

اصلاح عیوب خود

اصلاح عیوب خود
مطلبی که ما معمولا می گوییم و می شنویم این است که : بر مسلمانان از جانب کفار در جهان ظلم می شود. کمی نزدیکتر بشویم می شنویم حکومتهای خود مسلمانان بر مسلمانان ظلم می کنند .
دولتها را ملتها تشکیل می دهند همانطور که یک ساختمان را آجرها درست می کنند اگر آجرها سالم باشند ساختمان سالم است ولی اگر آجرها کج و خراب باشند ساختمان هم به همان نسبت کچ و خراب خواهد بود.
از آنجا که ما معتقد به قدرت خدا و معتقد به مکافات عمل هستیم ، امکان ندارد بر یک ملت سالم و عدالت جو خدا یک حکومت ظالم مسلط نماید.
روایتی به یاد دارم (در مورد صحت یا عدم صحتش تحقیق نکردم) که یکی از بزرگان فرمودند: اعمالکم عمالکم . یعنی اعمال شما حاکمان شما هستند. اگر اعمال خوب داشته باشید حکام خوب دارید و اگر اعمالتان بد باشد حکام بد را خدا می آورد. زمانی که نادرشاه افشار ناگهان تغییر رویه داد و ظلم می نمود عده ای از مردم به نزد برخی از بزرگان رفتند تا دعا کنند آنان گفتند : این اعمال ما است که صورت نادر گرفت.
در اعمال و کردار خود دقیق شویم ببینیم آیا ما (هر شخصی بطور فردی در حدی که توان داریم) ظلم نمی کنیم؟ آیا ما بین فرزندان خود تبعیض قایل نیستیم؟ کسانی که چند همسر دارند آیا عدالت را رعایت می کنند؟ آیا نسبت به خانوده خود ظلم نمی کنند؟ کسانی که ریاست کوچکی دارند (مثلا رئیس یک اداره یا سفید ریش و معتمد یک قوم یا پیشنماز یک مسجد یا رئیس یک مدرسه یا سرپرست یک خانواده و ..) آیا عدالت را رعایت می کنند ؟ آیا ظلم نمی کنند؟ آیا اقوام مختلف بر یکدیگر ظلم نمی کنند؟
خداوند می فرماید:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
اى کسانى که ايمان آورده‏ايد! مراقب خود باشيد! اگر شما هدايت يافته‏ايد، گمراهى کسانى که گمراه شده‏اند، به شما زيانى نمى‏رساند. بازگشت همه شما به سوى خداست؛ و شما را از آنچه عمل مى‏کرديد، آگاه مى‏سازد.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
اى کسانى که ايمان آورده‏ايد! چرا سخنى مى‏گوييد که عمل نمى‏کنيد؟!
كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ
نزد خدا بسيار موجب خشم است که سخنى بگوييد که عمل نمى‏کنيد!
وقتی افراد و آحاد یک جامعه همه ظالم باشند خداوند آنان را به کیفر اعمالشان می رساند و سپس به خواری و بیچارگی مبتلایشان می کند. خداوند ظالمان را دوست ندارد.
سنت خداوند است که اگر ملتی ظلم کنند خدا یک ملت ظالم دیگری را می آورد تا جلوی ظلمشان را بگیرند . خداوند می فرماید:
وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ
و اگر خداوند بعضى از مردم را بوسيله بعضى ديگر دفع نکند، ديرها و صومعه‏ها، و معابد يهود و نصارا، و مساجدى که نام خدا در آن بسيار برده مى‏شود، ويران مى‏گردد! و خداوند کسانى را که يارى او کنند (و از آيينش دفاع نمايند) يارى مى‏کند؛ خداوند قوى و شکست ناپذير است.
پس بیاییم اعمال و رفتار خود را اصلاح کنیم نباید اجازه دهیم در جامعه ما کسی ظلم کند.
ادامه مطلب

درحج باید وحدت را در نظر گرفت

رهبر انقلاب در دیدار با كارگزاران فرهنگی و اجرایی حج:
در حج باید نسبت به كارهای خلاف وحدت اسلامی حساس بود
حضرت آیت الله خامنه ای برگزاری مراسم دعای كمیل، و مراسم برائت از مشركین را بزرگترین تبلیغ در حج خواندند و تأكید كردند: مظهر توحید، حج است زیرا در حج اثبات ولایت خداوند و نفی ولایت غیرپروردگار وجود دارد و این، همان برائت است. در حج باید نسبت به كارهای خلاف وحدت اسلامی و یا تلاشهایی كه برای ضربه زدن به پرچم برافراشته دنیای اسلام، كه در ایران به اهتزاز درآمده است، حساس بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار كارگزاران فرهنگی و اجرایی حج امسال یكی از نیازهای ضروری این مقطع كنونی را اهتمام به وحدت اسلامی دانستند و تأكید كردند: حج باید مظهر عزم راسخ امت اسلامی در مقابل هر اقدام تفرقه افكنانه و مخالف وحدت و پیشرفت دنیای اسلام باشدبه گزارش "تابناک" پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی اعلام کرد ایشان حج را یك فرصت عظیم و بسیار ارزشمند خواندند و افزودند: از فرصت حضور در كنار مسجدالحرام و مسجدالنبی، و مراقد ائمه هدی و بزرگان صحابه، باید در جهت افزودن سرمایه ایمان، معنویت و خشوع در مقابل پروردگار استفاده كرد.حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: زائران باید مراقب باشند كه این فرصت گرانبها، صرف كارهای كم ارزش دنیوی نشود.ایشان یكی دیگر از امتیازات این فرصت كم نظیر را، ارتباط با بدنه عظیم دنیای اسلام برشمردند و افزودند: زائر ایرانی می تواند با رفتار، حركات، و منش مبتنی بر آداب اسلامی، اسلام جمهوری اسلامی ایران را به زائران دیگر كشورها معرفی كند.رهبر انقلاب اسلامی یك نمونه از آداب اسلامی و تربیت قرآنی را، حضور در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبی بیان و خاطرنشان كردند: امام بزرگوار ما كه انسانی بیدار و آگاه بود، همواره همه زائران خانه خدا را به حضور در نمازهای جماعت توصیه می كردند زیرا این حضور یكی از مصادیق عملی نمایش وحدت است.حضرت آیت الله خامنه ای برگزاری مراسم دعای كمیل، و مراسم برائت از مشركین را بزرگترین تبلیغ در حج خواندند و تأكید كردند: مظهر توحید، حج است زیرا در حج اثبات ولایت خداوند و نفی ولایت غیرپروردگار وجود دارد و این، همان برائت است.ایشان با تأكید بر اهمیت وحدت اسلامی در شرایط كنونی افزودند: اقدامات خونینی كه در برخی كشورهای اسلامی از جمله عراق، پاكستان و برخی نقاط كشور انجام می شود، با هدف ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان شیعه و اهل سنت است، بنابراین موضوع اتحاد مسلمانان، باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: كسانی كه این اقدامات تروریستی و خونین را انجام می دهند، مستقیم یا غیرمستقیم، عوامل بیگانه هستند.حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: حجاج بیت الله الحرام نمی توانند در مقابل آنچه كه در جهان اسلام بویژه در عراق، افغانستان، فلسطین، و بخشی از پاكستان روی می دهد، بی تفاوت باشند.ایشان تأكید كردند: در حج باید نسبت به كارهای خلاف وحدت اسلامی و یا تلاشهایی كه برای ضربه زدن به پرچم برافراشته دنیای اسلام، كه در ایران به اهتزاز درآمده است، حساس بود.
ادامه مطلب

بر سه شخص رحم کنید

بر سه شخص رحم کنید
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم فرمودند : ارحموا ثلاثا :
عزیز قوم ذل
غنی قوم افتقر
و عالم یلعب به الجهال.
بر سه شخص رحم کنید
۱- عزت مند یک منطقه و یک قومی که عزت خود را از دست داده و ذلیل شده است .
۲- ثروتمندی که ثروتش را از دست داده و فقیر شده .
۳- عالمی که در دست جاهلان گرفتار آمده .


ادامه مطلب

اصلاح عیوب خود

اصلاح عیوب خود
هر انسانی عیبهای مختلف دارد به عبارت دیگر هیچ انسانی نیست که دارای عیوب فراوان نباشد. انسان وظیفه دارد عیبهای خود را تشخیص داده و اصلاح نماید. یک جنین را در نظر بگیرید جنین باید در شکم مادر خلقتش تکمیل شده (دست و پا و ..) بعد به دنیا بیاید اما اگر جنینی با نقص به دنیا بیاید تقریبا محال است که در این جهان درست بشود او تا آخر عمر به همان شکل ناقص می ماند زیرا محل ساخته شدن داخل شکم مادر بود. به همین صورت انسان می بایست در همین جهان عیبهایش بر طرف و اصلاح بشوند چنانچه در اینجا اصلاح نشدند آن جهان محل اصلاح نیست و آن شخص تا ابد همانطور ناقص می ماند.
برخی از عیبها
خداوند در وجود فرزندان آدم خصلتهای گوناگونی را گذاشته است این خصلتها می بایست در حد متعادل باشند مانند شاخهای یک درخت . همانطور که گاهی یکی از شاخه های یک درخت بیشتر از دیگران رشد می کند و درخت را به یک سمت کج می کند به همین صورت در هر انسانی یک خصلت از آن خصلتها بیشتر رشد می کند و انسان تعادل خود را از دست می دهد و همانطور که آن درخت به یک باغبان نیاز دارد تا آن شاخه اضافی را ببرد و متعادل کند، انسان نیز به یک دلسوز نیاز دارد تا آن عیب را اصلاح نموده و به حالت متعادل و عادی در آورد.
منظور از خصلتها یعنی چه ؟
مثلا خشم را خدا در انسان گذاشته همینطور تکبر ، حسادت ، جاه طلبی ، بخل ، دنیا و مال و پول را دوست داشتن ، زن و فرزند را دوست داشتن ، شهوت شکم ، شهوت جنسی ، ترس، و ...
همه اینها در وجود انسان موجود هستند و باید در حد متعادل باشند اما در هر انسانی یکی از اینها بیشتر از دیگران رشد می کند و انسان سلامت روحی خویش را از دست می دهد.
اگر اصلاح نشوند چه می شود؟
اگر یک عیبی از این عیوب در انسان پیدا شود انسان به اندازه آن عیب انسان دچار ناراحتی و پریشانی می شود (بستگی به نوع عیب و اندازه رشد آن عیب دارد) هم خودش رنج می برد و هم دیگران و جامعه را دچار ناراحتی و نابسامانی می کند.
خداوند در قرآن می فرماید :
وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا (و قسم به جان آدمى و آن کس که آن را (آفريده و) منظّم ساخته،)
فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (سپس فجور و تقوا (شرّ و خيرش) را به او الهام کرده است،)
قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا (که هر کس نفس خود را پاک و تزکيه کرده، رستگار شده؛)
وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا (و آن کس که نفس خويش را با معصيت و گناه آلوده ساخته، نوميد و محروم گشته است!)
وظیفه پیامبران خدا
یکی از بزرگترین و اصلی ترین وظایف انبیای کرام همین مطلب یعنی تزکیه و اصلاح مردم بوده است . خداوند در قرآنش می فرماید:
لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُّبِينٍ.
خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگى بخشيد] هنگامى که در ميان آنها، پيامبرى از خودشان برانگيخت؛ که آيات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بياموزد؛ هر چند پيش از آن، در گمراهى آشکارى بودند.
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ
و کسى است که در ميان جمعيت درس نخوانده رسولى از خودشان برانگيخت که آياتش را بر آنها مى‏خواند و آنها را تزکيه مى‏کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت مى‏آموزد هر چند پيش از آن در گمراهى آشکارى بودند!
فرق یاران پیامبر با دیگران
یکی از بزرگترین نعمتها برای آن انسانهای خوش بخت وجود رسول خدا صل الله علیه و آله وسلم است .پیامبر خدا یارانش را به روشهای مختلف اصلاح می نمودند مثلا در روایات است شخصی نزد پیامبر خدا آمد و گفت : یا رسول الله اوصنی (ای پیامبر مرا نصیحت کن ) پیامبر خدا فرمودند : لاتغضب (خشم مکن) آن شخص چندین بار از رسول خدا تقاضای نصیحت می کرد و پیامبر خدا همین مطلب را تکرار می فرمودند که خشم نگیر. دلیلش همین بوده که رسول خدا تشخیص داده بودند آن شخص زیاد عصبانی می شود. و..
راههای تشخیص دادن عیوب خود
از آنجا که هیچ انسانی قادر نیست چهره خود را بدون آیینه ببیند به همین صورت بیشتر وقتها انسان خودش عیبهای خود را نمی بیند .
به چند شکل انسان می تواند عیبهای خود را ببیند و اصلاح کند:
1- به وسیله یک استاد و مرشد دلسوز که او را راهنمایی کند و عیبهایش را به وی گوشزد و اصلاح نماید که چنین چیزی امروزه شاید وجود نداشته باشد.
2- داشتن یک دوست صمیمی و دانا . پیامبر خدا فرمودند: المومن مرآه المومن یعنی مومن آیینه مومن است همانطور که در آیینه انسان چهره خود را می بیند و عیبهایش را متوجه می شود یک دوست مومن نیز می تواند به انسان کمک نماید. حضرت عمر رضی الله عنه می فرمایند: رحم الله امرا اهدی الی عیوبی ( خدا رحمت کند بر هر شخصی که مرا بر عیب خودم آگاه سازد) حضرت عمر تعداد زیادی دوست داشت (مانند سعد ، علی ، سلمان ، حذیفه ، ابوعبیده و.. ) که پیوسته از آنان می خواست اگر عیبی در وی می بینند به ایشان بگویند . در روایات است که روزی از سلمان سوال کرد ای سلمان چه عیبی از من شنیده و دیده ای سلمان گفت من چیزی نمی دانم حضرت عمر اصرار کرد تا اینکه سلمان گفت : من شنیده ایم روزی روی سفره شما دو نوع غذا بوده و همینطور شنیده ام شما دو دست لباس دارید. حضرت عمر فرمود: آیا غیر از اینها چیز دیگری شنیده ای ؟ سلمان گفت نه . حضرت عمر فرمود: خدا به تو پاداش خیر دهد.
3- برای دانستن عیبهای خود به سخنان دشمنان خود توجه کند و ببیند آنها روی چه نکته ضعفی انگشت گذاشته اند آنرا اصلاح کند . یک دشمن خوب خیلی بهتر از یک دوست مداح و چاپلوس است و عیبهای انسان را به خودش نشان می دهد. اغلب کسانی که جایگاه دینی یا دنیوی دارند به اطرافیان چاپلوس و مداح و خائن گرفتار می شوند که آنها نه تنها عیبهایش را به وی نشان نمی دهند بلکه او را عمدا دچار عیب و گمراه می کنند.
4- بهترین روش این است که به مردم با دقت و تفکر نگاه کند اگر در شخصی عیبی دید سعی کند خودش را از آن عیب دور بدارد و اگر چیز خوبی دید سعی کند همان خوبی را در خود ایجاد کند.
اگر یادتان باشد و شنیده اید که : از لقمان حکیم پرسیدند ادب از که آموختی ؟ گفت از بی ادبان ..
همین معنی را می دهد یعنی لقمان به مردم نگاه کرده و هر عیبی دیده از آن دوری کرده ..
از حضرت عیسی پرسیدند: چه کسی تو را ادب نشان داده ؟ فرمودند : کسی مرا ادب یاد نداد بلکه در مردم نگریستم از عیبهایی که در آنان می دیدم دوری می جستم.
ادامه مطلب

یک دستور خدا

یک دستور خدا
وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً .
نگو ( یا پیگیر نباش و یا دنبال نکن ) چیزی که در مورد آن علم و اطلاع نداری زیرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند. سوره اسرا آیه 36
قال مجاهد: لا ترم أحدا بما ليس لك به علم.
: کسی را تهمت نزن به چیزی که در مورد آن اطلاع و علم نداری .
قال القتيبي: لا تتبعه بالحدس والظن. وهو في اللغة اتباع الأثر يقال: قفوت فلانا أقفوه وقفيته وأقفيته إذا اتبعت أثره وبه سميت القافية لتتبعهم الآثار.
: با حدس و گمان چیزی را پی مگیر
قال القتيبي: هو مأخوذ من القفا كأنه يقفو الأمور أي: يكون في إقفائها يتبعها ويتعرفها (1) .
وحقيقة المعنى: لا تتكلم [أيها الإنسان] (2) بالحدس والظن.
و حقیقت معنی این است که : ای انسان با حدس و گمان سخن نگو .
ادامه مطلب

بچه های مردم آزار

بچه های مردم آزار
دو هفته قبل یک روز موقع عصر تلفنم زنگ زد گوشی را برداشتم کسی گه زنگ زده بود گفت : من کرد هستم از کردستان آمده ام با شما کار دارم. آدرس منزل را بهش دادم . سه نفر آمدند بعد از آنکه نشستیم گفتند ما رفته بودیم خاش . فلانی آدرس شما را به ما داد . مشکل ما این است که دو نفر از بچه های ما به بهانه کارگری از خانه بیرون آمده اند بعد از چند روز که ناپدید بودند زنگ زده اند و گفته اند ما الان سر مرز پاکستان هستیم . ما ناچار ماشین پژویی دربست کرده ایم و آمده ایم که زودتر برویم و نگذاریم بیرون بروند. پدر یکی آدم فقیر و روانی مانندی است اگر خبر بشود می میرد.
دلم به حالشان سوخت فراموش کردم بپرسم ماشین را چقدر دربست نمودید. گفتم شما مطمئن هستید تا زاهدان آمده اند گفتند نه فقط همان تلفنی که نموده اند دیگر اطلاعی نداریم . تلفن همراهی که با خود داشته اند خاموش است.
هر چه فکر کردم راهی به ذهنم نرسید گفتم الان فکر می کنید چه کاری از دست ما و شما ساخته است ؟ گفتند اگر ممکن است برویم سر مرز آنجا راه را بندیم که نروند. گفتم اولا مرز یک جای خاص و محدود نیست دوما اگر ما همینطوری برویم ممکن است خود ما و شما را نگذارند که برویم و یا اشتاها پذیرایی نمایند. بعد گفتم یک راه حل دیگری شاید باشد و آن اینکه شما می گویید تلفنشان خاموش است اگر بیرون رفته بودند می گفت در دسترس نیست. شما بروید از همانجا اگر آشنایی کسی را در مخابرات دارید بگویید ببینند آیا واقعا آن تلفن در خارج است یا داخل کشور.
خلاصه ترتیب شام را داده بودم که آن نفر دیگر یعنی صاحب ماشین که ادم بسیار عجول و شاید پول پرستی بود مرتب زنگ می زد که زود بیایید برگردیم با یک زحمتی آنها را نگهداشته شام دادم و به نزد ماشینشان رسانیدم . با ناراحتی و نا امیدی رفتند.
مورد دیگر
یک بنده خدا فرزند دانشجویی داشت. نامزد او را به کسی دیگر داده بودند شاید از همین جا ناراحتی برایش پیش آمده (والله اعلم) بالاخره گم شد . خانواده اش بسیار پریشان و ناراحت تا مدتی دنبالش می گشتند. از نا امیدی و ناچاری سراغ ملاهای تعویذ نویس و غیب گو رفته بودند خدا می داند چقدر پول از آنها گرفته بودند یکی گفته بود در راه است و دارد می اید. یکی گفته بود در جایی زندان است و ..
تا اینکه یک شب زنگ زده بود و گفته بود می خواهم با شما برای همیشه خدا حافظی کنم و بعد از مقداری حرف زدن تلفن را قطع کرده بود وقتی نگاه کرده بودند تلفن از یک کشور همسایه بوده . اینها از این طرف نتوانستند تماس بگیرند تا اینکه چند شب بعد یک ناشناسی از همان کشور خارجی زنگ زده بود و گفته بود تبریک می گوییم . گفته بودند چه چیزی را تبریک می گویید؟ گفته بود شهادت فرزندتان را . آنها از شدت ناراحتی نتوانسته بودند با او حرف بزنند اما بعدا دوباره به همان شماره زنگ زده بودند و گفته بودند چرا شما او را فریب دادید؟ گفته بود من فریب ندادم خودش رفته . شما باید خدا را شکر کنید که همینطوری خودکشی نکرده اگر خودکشی می کرد به شما چیزی گیر نمی آمد اما اینطوری شهید شده و برای شما اجر و پاداش دارد. خانواده بیچاره سرگردان و ناراحت نمی دانند چه بکنند و به کجا بروند. و همینطور نمی دانند چطوری و کجا شهید شده.
ادامه مطلب