۱۳۸۹ فروردین ۱۲, پنجشنبه

صلح حضرت حسن

صلح حضرت حسن



قیس بن سعد فرمانده بزرگ



سعد ابن عباده رهبر قوم خزرج بود. فرزندش قیس بن سعد یکی از بزرگان صحابه بود . همسرش "قریبه بنت ابی قحافه " خواهر حضرت ابوبکر صدیق بود.



قیس از دوست داران مخلص حضرت علی بود از طرف حضرت علی استاندار مصر تعیین شده بود تا مدتی که آنجا بود بنحو احسن توانست مصر را برای حضرت علی حفظ و اداره کند . ...
ادامه مطلب

قوم گرایی

قوم گرایی



عن أبى هريرة عن النبي صلى الله وعليه وسلم انه قال من خرج من الطاعه وفارق الجماعة فمات مات ميتة جاهلية ومن قاتل تحت راية عمية يغضب للعصبية أو يدعوا إلى عصبية أو ينصر عصبية فقتل فقتلة جاهلية ومن خرج على امتى يضرب برها وفاجرها لا يتحاشى من مؤمنها ولا يفى لذى عهدها فليس منى ولست منه - رواه مسلم في الصحيح

ادامه مطلب

فضیلت سوره یاسین

دعا


حدیثی در مورد فضیلت سوره یاسین


دعا


عن على قال : قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - اقرأ يس فإن فى يس عشر بركات ، ما قرأها جائع إلا شبع ، وما قرأها ظمآن إلا روى وما قرأها عار إلا اكتسى ، وما قرأها عزب إلا تزوج ، وما قرأها خائف إلا أمن ، وما قرأها مسجون إلا خرج ، وما قرأها مسافر إلا أعين على سفره ، وما قرأها مديون إلا قضى ، وما قرأها رجل ضلت له ضالة إلا وجدها ، وما قرئت عند ميت إلا خفف عنه (ابن مردويه) [كنز العمال 4075]






از علی رضی الله عنه روایت شده که رسول اکرم صل الله علیه و سلم فرمودند : سوره یاسین را بخوانید زیرا در این سوره ده برکت است.
ادامه مطلب

درود بر رسول خدا

درود بر رسول خدا

درود بر رسول خدا ثواب زیاد دارد .







الفاظ مختلف درود بر پیامبر






۱- اللهم صل على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد ، وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد »






۲- اللهم صل على محمد النبي الأمي وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم ، وبارك على محمد النبي الأمي وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد »


ادامه مطلب

بيماري و وفات نبي اكرم صلى الله عليه وسلم

بيماري و وفات نبي اكرم صلى الله عليه وسلم



قسمت آخر



پخش شدن خبر وفات رسول خدا در دیگر مناطق



زمانی که رسول خدا هنوز زنده بودند شخصی به نام مسیلمه ادعای پیامبری کرد و قبایل زیادی با خود همراه نمود و مناطق بزرگی را به تصرف خود در آورد شخص دیگری به نام اسود عنسی در یمن ادعای پیامبر نمود و یمن را به تصرف خود در آورده بود .

ادامه مطلب

بيماري و وفات نبي اكرم صلى الله عليه وسلم

بيماري و وفات نبي اكرم صلى الله عليه وسلم



قسمت سوم



مردم مدینه تقریبا به توافق رسیده بودند تا با سعد ابن عباده رهبر خزرج بیعت کنند. حضرت ابوبکر سخنرانی کرد و از فضایل انصار و زحماتی که برای اسلام کشیده بودند یاد آوری نمود و سپس به آنان گفت که قریش ریاست مردم مدینه را نمی پذیرند.

ادامه مطلب

بيماري و وفات نبي اكرم صلى الله عليه وسلم

بيماري و وفات نبي اكرم صلى الله عليه وسلم



قسمت دوم



موقع چاشتگاه ناگهان حال پیامبر خدا بهم خورد پیامبر خدا حالت نفس تنگی داشتند به همین خاطر نمی توانستند بخوابند پیامبر به حضرت عایشه تکیه زده نشسته بودند حضرت عایشه پیامبر را روی سینه خود نگهداشته بود . کاسه ای آب کنار پیامبر خدا بود و رسول خدا دست در آب می زدند و بر صورت خویش می مالیدند و می فرمودند : اللهم أعني على سكرات الموت. خدایا مرا بر سختیهای سکرات مرگ کمک کن. اسامه بن زید که فرمانده لشکری بود و قرار بود به جنگ رومیها بروند وقتی حال پیامبر خدا را بد دیده بودند بیرون مدینه اردو زده بودند . اسامه زمانی به نزد پیامبر خدا آمد که پیامبر نمی توانستند بخوبی حرف بزنند با دست اشاره می فرمودند که برایت دعا می کنم.



همسران و تعدادی از خانواده پیامبر در اطرافش بودند حضرت فاطمه وقتی حال پیامبر را بد دید فریاد زد واکرب اباه ( وای بر حال پدرم) پیامبر خدا فرمودند : لیس علی ابیک کرب بعد الیوم . (بعد از امروز دیگر هیچگاه سختی بر پدرت نمی آید) .



حال پیامبر همچنان بد می شد . حضرت عایشه می گوید در این موقع برادرم وارد اتاق شد و مسواکی به دستش بود دیدم پیامبر خدا با آن نگاه می کند دانستم پیامبر خدا دوست دارد مسواک بزند مسواک را از برادرم گرفتم و با دندان خود مقداری نرم کردم و به دست رسول خدا دادم پیامبر خدا مقداری به دندانهای خود مسواک زدند چون من پیامبر را نگهداشته بودم صورت پیامبر خدا را بخوبی نمی دیدم کسانی که روبرویشان نشسته بودند کم کم به گریه افتادند
ادامه مطلب

زندگی حکیم عمر خیام نیشابوری

زندگی حکیم عمر خیام نیشابوری

 
حجه‌الحق امام غياث‌الدين عمربن ابراهيم خيامي معروف به حكيم عمر خيام .
محل و زمان تولد

 
در اول ذيحجه 439 قمري (18مطابق با ماه می 1048 ميلادي) در نيشابور متولد شد. شاگرد امام‌الحرمين جويني، ابوالحسين انبيري و ... بوده است. دوران کودکی و زمان تحصیل را در شهر خود نیشابور که مرکز علم و دانش بود سپری کرد.



خيام در تمام علوم زمان خود سرآمد بود. در اوان جواني رساله‌اي در گرفتن جذر و كعب نوشت.

ادامه مطلب

بيماري و وفات نبي اكرم صلى الله عليه وسلم

بيماري و وفات نبي اكرم صلى الله عليه وسلم



پس از فتح خيبر رسول خدا و ابوبكر و تعدادي ديگر از مسلمانان نشسته بودند زني يهودي بزغاله اي كباب كرده بود و روي سيني به نزد پيامبر و يارانش آورد. وقتي غذا گذاشته شد آن بزرگواران كه گرسنه بودند شروع به خوردن نمودن اولين لقمه رسول خدا بود كه داشت مي جويدند ناگهان پيامبر خدا گوشت را از دهان بيرون انداخت و تف نمودند و به ياران خود دستور داد فورا لقمه را بيرون بريزند. پيامبر خدا فرمودند اين گوشت زهر آلود است آنگاه زن را صدا زدند و گفتند چرا گوشتها را زهر آلود نمودي؟ زن با تعجب گفت: چه كسي شما را خبر نمود؟ پيامبر فرمود خدا . زن گفت به اين خاطر زهر آلود نمودم كه اگر شما نبي خدا باشيد او شما را با خبر مي كند و اگر حاكمي معمولی باشي از دست شما راحت مي شويم.

ادامه مطلب

۱۳۸۹ فروردین ۱۱, چهارشنبه

حکایت تاریخی

حکایت تاریخی



در سال 153 هجری قمری منصور خلیفه عباسی ناگهان بر کاتب و نویسنده خود ابو ایوب موریانی غضب نمود و او را با همراه برادرش خالد و برادر زادگانش همه را زندانی نمود و از آنان کلیه اموالشان را گرفت سپس ابو ایوب را کشت.



علت این غضب چه بود ؟

ادامه مطلب

تلاش برای ربودن جسد اطهر رسول گرامی اسلام از مدینه منوره

تلاش برای ربودن جسد اطهر رسول گرامی اسلام از مدینه منوره
تاکنون حد اقل پنج بار تلاش شده تا جسد اطهر پیامبر خدا را از مدینه بربایند.



1 – مرتبه اول حاکم بدعتگزار و منحرف مصر " حاکم بامر الله عبیدی بود این حاکم نادان را تعدادی از گمراهان بی دین فریب دادند و به وی گفتند اگر جسد پیامبر و ابوبكر و عمر را از مدینه در بیاوری و به مصر بياوري سبب جذب دلهای مردم به مصر می شود . پادشاه عبیدی لشکری را به سوی مدینه فرستاد مردم مدینه وقتی از قصد آنان با خبر شدند با آن لشکر درگیر شدند روز دوم جنگ خداوند بادی بسیار شدید بر آنان فرستاد و همین باد سبب شکست و ناکامی آن مفسدان شد. تعداد زیادی از آنان کشته شده و ما بقی شکست خورده به مصر بازگشتند.

ادامه مطلب
سقوط ایران به دست صفویان



ایران که روزگاری مرکز علم و ادب و فرهنگ دنیا بود و عالمان و شاعران و دانشمندانش در همه دنیا می درخشیدند ناگهان گرفتار بلایی عظیم شد قومی بی دانش و بی تمدن به ایران حمله ور شدند ...

 

قسمتی از کتاب ایران بعد از اسلام نوشته فریدون اسلام نیا :



جنایات صفوی :

بنیاد سلطنت صفویه از همان آغاز کار بر خونریزی نهاده شده این خوی خون آشامی چهره ناساز خود را بگونه های متفاوت می نمود. گاه در پوشش دین و منتشر ساختن دین حق . گاه در جامه سیاست و تدبیر ملک و بیشتر در راه فرو نشاندن آتش خشم و کینه و نفاق ، گاهی برای تفریح و خوش گذرانی . سر بریدن – دست و پا بریدن – مثله کردن - زنده خواری توسط نوکران زنده خوار و سگان آدمخوار - پوست کندن – کاه در پوست آدمیزاد انباشتن – دو شقه کردن – چشم کندن – میل در چشم کشیدن – خفه ساختن – در اتش انداختن ...

ادامه مطلب

یک شعر و یک پند

یک شعر و یک پند







فقیهی بر افتاده مستی گذشت بمستوری خویش مغرور گشت






ز نخوت بر او التفاتی نکرد جوان سر بر آورد کای پیر مرد






برو شکر کن چون بنعمت دری که محرومی آید ز مستکبری






یکی را که در بند بینی مخند مبادا که ناگه در افتی ببند






نه آخر در امکان تقدیر هست که فردا چو من باشی افتاده مست






بوستان سعدی






خلاصه اشعار : یک عالم و دانایی از جایی گذر می کرد جلوی راهش یک جوانی مشروب خوار که بیخود شده بود، افتاده بود . آن عالم مقداری دچار تکبر شد و به همین خاطر اصلا نگاهش نکرد . جوان سر بر آورد و به آن بزرگ گفت اینگونه رفتار نکن که خدا ناراض می گردد (با دیدن چنین صحنه هایی ) برو و خدا را شکر کن که به این بلا گرفتار نیستی زیرا خدا می تواند تو را به همین بلا گرفتار سازد.






تکبر و خود بینی محرومیت می آورد.






شما اگر جایی کسی را به مصیبتی گرفتار دیدید چنانچه کمکی از دستتان بر می آید کمک نمایید و اگر کمکی بر نمی آید از خداوند بخاطر نعمتهایش تشکر و سپاسگزاری نمایید.

ادامه مطلب

شعر ابوالحسن خرقانی

شعر ابوالحسن خرقانی







هرکه در این سرا در آید نانش دهید






شیخ ابوالحسن خرقانی از عارفان بزرگ می باشد. مرقدش در روستای خرقان که در نزدیکی بسطام (شاهرود) قرار دارد.






شعر معروف ابوالحسن که در جلوی مرقدش نوشته :






هر که در این سرا در آید نانش دهید








واز ایمانش مپرسید ،













چه آن کس که به درگاه باری تعالی



به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن





به نان ارزد






شیخ ابوالحسن خرقانی

ادامه مطلب

نصایح حکیم نظامی گنجوی به فرزند خود

نصایح حکیم نظامی گنجوی به فرزند خود

در نصیحت فرزند خود محمد نظامی

ای چارده ساله قره‌العین



بالغ نظر علوم کونین



آن روز که هفت ساله بودی



چون گل به چمن حواله بودی



و اکنون که به چارده رسیدی



چون سرو بر اوج سرکشیدی



غافل منشین نه وقت بازیست



وقت هنر است و سرفرازیست



دانش طلب و بزرگی آموز



تا به نگرند روزت از روز



نام و نسبت به خردسالی است



نسل از شجر بزرگ خالی است

ادامه مطلب

آشنایی با مناطق مختلف بلوچ نشین

آشنایی با مناطق مختلف بلوچ نشین



اشاره



قسمت جنوب شهرستان میناب منطقه وسیعی است موسوم به "بیابان " که تاریخ بسیار دیرینه و مهمی دارد . بخشی از تاریخ قدیم بلوچستان در آنجا اتفاق افتاده است. خلاصه برخی از مورخین معاصر (مثل استاد خطیبی زاده ) معتقد اند این منطقه دارای سابقه تاریخی مهم و دیرینه ای است طوری که حتی می توان گفت سندباد از سیریک بوده است.

ادامه مطلب

مشکلات اقتصادی مردم

مشکلات اقتصادی مردم




دو سه سال قبل وقتی می خواستم به امارات سفر نمایم برخی از دوستان اتاق بازرگانی را اتفاقی دیدم آنان به من سفارش کردند که اگر با تجار آندیار ملاقاتی داشتی آنان را تشویق نمایید تا به ایران بیایند و اینجا هم تجارت کنند و ما قول می دهیم با آنان کمک کنیم. خوشحال شدم و گفتم این یک کار خیر است و حتما من سعی خود را می کنم.

ادامه مطلب