۱۳۸۹ فروردین ۳, سه‌شنبه

سبب درویش شدن فریدالدین عطار

سبب درویش شدن فریدالدین عطار نیشابوری
گویند: فریدالدین عطار قبل از آنکه به سلک درویشان در آید شخصی ثروتمند و دارای جاه بود. مال و دکان فراوان داشت . حادثه ای موجب شد دل از همه چیز شسته به عبادت خدا و درویشی بپردازد.
بهتر است آن حکایت را از کتاب "اسلام در ایران " بخوانیم.

ادامه مطلب

مظلومیت مردم شیعه

مظلومیت مردم شیعهدیروز عصر برخی از دوستان معتمد زنگ زدند و گفتند یکی از مسئولین سیاسی استان مراسم فاتحه خوانی دارد (یعنی یکی از عزیزانش فوت نموده و برای وی فاتحه خوانی برگزار نموده اند) . ساعت سه بعد از ظهر به مسجد برادران تشیع رفتیم. اکثریت جمعیت را اهل تسنن تشکلیل می دادند نشستیم روحانی محترمی پشت منبر داشت سخنرانی می کرد. احتمالا با دیدن آنهمه جمع تسنن به فکرش افتاد در مورد حضرت علی که مثلا سنیها قبولش ندارند سخنی بگوید.مطلب قبلی من در این مورد " مولود کعبه"
ادامه مطلب

بد اخلاقیهای مذهبی عامل تفرقه و کینه

استفاده از مطالب دوستان
بداخلاقيهاي مذهبي ؛ عامل تفرقه و كينه


محمود براهویی نژاد (روزنامه نگار)
هيچ مسلماني نيست كه به امام حسين و ديگر اهل بيت پيامبر ارادت قلبي نداشته باشد و از واقعه عاشورا متاثر نباشد. اما هر گروهي از مسلمانان براي ابراز ارادت خود شيوه‌هاي متفاوتي را ارايه مي‌دهند.
اهل سنت كه به مرگ به عنوان رويدادي طبيعي و نشات گرفته از اراده الهي نگاه مي‌كنند حتي در مرگ عزيزترين افراد خود بيش از سه روز سوگواري آرام عزاداري نمي‌كنند و تن به مشيت الهي مي‌دهند و به همين دليل در ايام محرم نيز آئيني به نام عزاداري ندارند. زيرا اساسا فرهنگ عزاداري در مذهب اهل سنت وجود ندارد و اين نمي‌تواند به معناي فراموش كردن و يا نديده گرفتن رويدادهاي تارخي باشد. بلكه آنان تلاش مي‌كنند با بيان وقايع تاريخي و عبرت گرفتن از آنها ، آينده را بهتر بسازند .
هر چند كه در ميان اهل سنت نيز جرياناتي افراطي وجود دارند كه به جاي ساختن آينده در گذشته درجا زده و به بيماري واپسگرايي مبتلا هستند . محصول اين تفكرات و هم‌انديشان آنان در جبهه تشيع همان چيزهايي است كه امروز در عراق و پاكستان و ديگر نقاط جهان شاهد آن هستيم : قتل و كشتار مردم بيگناه به نام دفاع از دين و مذهب.
بنابراين توده مردم اهل سنت و علماي آنان ضمن حفظ اعتقادات خود به باورهاي مذهبي اهل تشيع نيز احترام گذاشته و با سعه صدر و تحمل با اعتقادات آنان برخورد مي‌كنند. اما در بيشتر مواقع در ايام محرم و ديگر مناسبتهاي مذهبي بويژه در مناطق سني‌نشين بداخلاقيهايي از نوع مذهبي از برخي افراد شيعه عزادار سر مي‌زند كه نه فقط احساسات اهل سنت را جريحه‌دار مي‌كند بلكه به نوعي مزاحمتهايي را براي آنان ايجاد مي‌كند. در سالهاي گذشته برخي از اين حركتها همچون شعارنويسي عليه خليفه دوم مسلمانان در زاهدان حتي منجر به رويارويي مردم با شعارنويسان و ماموران دولتي شده است.
در ايام محرم نيز بسيار مشاهده شده است كه دسته‌هاي عزاداري علاوه بر ايجاد مزاحمت صوتي براي خانواده‌ها در مناطق سني‌نشين گاهي جلوي مساجد اهل سنت توقف كرده و براي مدت طولاني در همان نقطه به سينه‌زني و نوحه‌خواني مي‌پردازند.
شايسته است مسئولان امر عواقب و تبعات چنين اقدامات تفرقه‌افكنانه‌اي را كه نتيجه‌اي جز ايجاد حساسيتهاي بيشتر مذهبي و كدورت و دشمني به بار نمي‌آورد در نظر گرفته و با آن برخورد كنند.
زمان آنلاین


دوستی بین شیعه و سنی در جاسک روزگار قدیم





فرزاد بادروج (دانشجو- وبلاگ نویس)
مردم جاسک از هر گروه و طایفه ، از هر مذهب و نژاد از قدیم الایام در اجرای برنامه های مذهبی در کنار هم بوده اند. بزرگترها می گویند سال ها قبل اکثر بازیگران و گردانندگان تعزیه خوانی ها ، سنی مذهب ها بودند و دلیلش هم اعتقاد و باور آنها به واقعه عاشورا و امام حسین ( رض ) و نیز علاقه و محبت شان به خاندان پیامبر بوده و سنی های جاسک با مشارکت در چنین مراسم هایی خود را شریک عزا و ماتم می دانستند. اکثر سنی های جاسک در کنار برادران و همشهریان شیعه خود نذر های خود را با پخش و توزیع مواد غذایی و ... در روز عاشورا ادا می کردند. اگر به مراسم های تعزیه خوانی در جاسک سری بزنید و نگاهی به تماشاگران هم بیندازید متوجه خواهید شد که اکثر تماشاگران هم سنی مذهب هستند و دلیل این استقبال ، علاقه و باور مردم سنی مذهب جاسک به عاشوراست.
در مولودی خوانی ها هم برادران شیعه مذهب هستند که در کنار سنی ها حاضر می شوند و به همکاری و مولودی خوانی با برادران سنی خود می پردازند.
سنی ها و شیعیان جاسک سال ها در کنار هم با اخوت و برادری زندگی کرده اند و هیچ مورد مذهبی نبوده که باعث جدایی و تفرقه بین این مردم شود. از سال های دور که سید محمد عالم ( ره ) در این شهر زندگی می کرده تا 20 سال قبل که حاج احمد مسقطی ( ره ) در قید حیات بودند و تا این سال ها که حاج شهمراد لک نژاد ( ره ) در بین مردم بودند ، تمام مردم جاسک ( سنی و شیعه ) برای بسیاری از کارهای خود ( عقد ، ازدواج ، حل اختلاف ، نوشتن قول نامه و... ) به این سه قاضی محلی سنی مذهب رجوع می کردند و این قضات بودند که بدون هیچ نگاه و تعصب مذهبی به صحبت های آنان گوش می کردند و برای مشکلات آنها راه حلی پیشنهاد می دادند.
ازدواج شیعه با سنی و سنی با شیعه تا امروز در بین مردم جاسک صورت می گیرد.
آری ، این داستان زندگی مسالمت آمیز سنی ها و شیعیان جاسک در طی نزدیک به یک قرن است
و اکنون
گزارشاتی از بعضی از مدارس سطح شهر جاسک می رسد که برخی از افراد اعزامی از ؟ به مدارس جاسک با بیان موارد اختلاف برانگیز و توهین آمیز نسبت به مقدسات و اعتقادات اهل سنت اذهان دانش آموزان کم سن و سال را مشوش می کنند و خدا می داند اگر این خبر به گوش مدیران مدارس از طریق دانش آموزان نمی رسید این افراد متحجر چه بلایی بر سر اعتقادات و باورهای دانش آموزان می آوردند.

وبلاگ فرزاد
جاسک نیوز
ادامه مطلب

۱۳۸۹ فروردین ۲, دوشنبه

آشکار شدن خیانت دولت اردن به مسلمانان

آشکار شدن خیانت دولت اردن به مسلمانان
یک روز مانده به شروع سال جدید میلادی یعنی سال 2010 خبری منتشر شد که مقداری تامل بر انگیز بود و آن اینکه : هشت نفر از مامورین بلند پایه اطلاعات آمریکا (سیا) در یک حمله انتحاری در پایگاهی در شهر خوست افغانستان کشته شدند. چند روز بعد دولت اردن یکی از افراد وابسته و نزدیک به خانواده سلطنتی را تشییع جنازه نمودند گفته شد او در افغانستان کشته شده است.


همام خلیل معروف به ابودجانه خراسانی - عامل استشهادی
فرد اردنی کشته شده ، علی بن زید مسئول بخشی از سازمان اطلاعات اردن (احتمالا رئیس شاخه مبارزه با اسلام) بود. بعدا ماجرا مقداری روشن تر شد و معلوم شد فرد حمله کننده نیز اردنی بوده است.
حدودا جریان از این قرار بوده که شخصی به نام همام خلیل ( همام البلوی) از جانب علی ابن زید جهت بدست آوردن اطلاعات از مجاهدین به افغانستان فرستاده می شود. همام خلیل که بعدا خودش را ابودجانه خراسانی معرفی می نمود وارد گروههای جهادی شد و مدتی همراه آنان بوده و با برخی از رهبران جهادی مثل بیت الله محسود و احتمالا ایمن الظواهری ارتباط نزدیکی پیدا می کند . بیت الله محسود در حمله هواپیماهای آمریکایی کشته شد.
خدا بهتر می داند که همام خلیل خودش تصمیم به انتقام می گیرد یا از جانب ایمن الظواهری چنین ماموریتی به وی داده می شود. خلاصه آنکه همام خلیل با مسئول اطلاعات اردنی (علی ابن زید) تماس می گیرد و اظهار می دارد در مورد ایمن الظواهری می خواهد اطلاعات مهمی بدهد علی ابن زید از این موفقیت شادمان می شود و مسئولین سیا را در جریان می گذارد .
علی بن زید اردنی همراه مامورین سیا در پایگاهی در خوست به انتظار همام خلیل می نشینند (طبق گفته برخی . والله اعلم) همام به نزدیکی پایگاه می رسد و با مسئول اردنی تماس می گیرد و می گوید : من همراه خود چیزی مهم دارم شما به نگهبانان بگویید مرا بازرسی نکنند . این دستور فورا به مامورین نگهبان داده می شود. و به این صورت همام خلیل وارد پایگاه آمریکاییها می شود و مورد استقبال قرار می گیرد .
موقعی که سران اطلاعاتی جمع می شوند همام کاغذی از جیب خود در می آورد و روی میز می گذارد همه نزدیک می آیند تا نقشه روی کاغذ را بهتر ببینند در این موقع بمب همراه همام خلیل منفجر می شود و چندین نفر از مامورین بلندپایه آمریکایی و همینطور رئیس اطلاعاتی اردن خائن به هلاکت می رسند.
این ضربه برای آمریکا بسیار مهم بود زیرا چند نفر از مامورین زبده و بسیار فعال خود را از دست داد برای اردن بسیار مهم تر و ناراحت کننده تر بود از چند جهت اول اینکه یکی از افراد خانواده سلطنتی و رئیس اطلاعاتش را از دست داد دوم اینکه از خجالت و شرم تا مدتی سعی می نمود این خبر علنی نشود. سوم و مهم تر از همه این بود که معلوم شد دولت اردن در کنار دولت آمریکا در جنگ دخالت دارد. چهارم اینکه در مقابل ایالات متحده مقداری دچار سرشکستگی و خجالت گردید
اکنون این تصور مقدار زیادی تقویت شده که در کشتن بسیاری از سران جهادی از دهه شصت به بعد (مثل شهید عبدالله عزام و ..) دولت اردن دست داشته است. که این مسئله می تواند در آینده سبب حملاتی جهت انتقام گیری از آن دولت جنایتکار بشود.
از مطالب مطبوعات





تصویر جاسوس 3 جانبه که 7 مامور سیا را کشت/عکس
بین الملل > آسیای میانه و قفقاز - تصاویری از پزشکی که در آن واحد برای القاعده، سازمان سیا و سازمان جاسوسی اردن فعالیت می کرد و سرانجام در یک عملیات انتحاری هفت مامور سازمان سیا را کشت منتشر شد.
به گزارش رویترز قبل از این یک نوار ویدیویی که در واقع وصیت نامه این پزشک اردنی بود نیز در اینترنت منتشر شده بود که هدف وی از این حمله انتحاری را تشریح می کرد.
این پزشک اردنی همام خلیل البلاوی نام دارد که ابتدا از سوی سازمان اطلاعات اردن برای جاسوسی در باره القاعده استخدام شد اما پس از تماس با القاعده به این گروه پیوست و نقش جاسوس دو جانبه را ایفا کرد.
این شخص در حالی که در کنار حکیم الله محسود رهبر طالبان شاخه پاکستان نشسته است بیانیه ای را در محکومیت قتل بیت الله محسود رهبر پیشین طالبان پاکستان که در حمله موشکی هواپیمای بدون خلبان امریکا کشته شد قرائت می کند.
البلاوی به ماموران اطلاعاتی اردن و سازمان سیا می گوید انتقام خون بیت الله محسود چه در داخل امریکا چه خارج از این کشور باید گرفته شود.
http://www.khabaronline.ir/news-35648.aspx

پخش ویدئوی عامل عملیات انتحاری علیه ماموران سیا




در ویدئویی که ازشبکۀ تلویزیونی قطری الجزیره پخش شده است، همام البلوی، قصد خود از حملۀ انتحاری علیه ماموران سیا و اردن را انتقام از دشمنان اسلام اعلام کرده است.
در بخشی ازاین ویدئو، همام البلوی سرویس های اطلاعاتی اردن و آمریکا را دشمنان امت اسلام خوانده و می گوید:" مبارزان مسلمان هرگز دست از اسلام برنخواهند داشت حتی اگر به آنها خورشید و ماه را بدهند".
همزمان با انتشار این ویدئو درشبکۀ الجزیره، وزیر امور خارجۀ اردن رسماً حضور اردن در عملیات ضد تروریستی در افغانستان را پذیرفت. حضور سرویس های اطلاعاتی اردن در افغانستان پس از عملیات انتحاری مامور خود فاش شد.
وزیر امور خارجۀ اردن در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجۀ آمریکا به خبرنگاران گفت:" مبارزه علیه تروریسم و عوامل آن در افغانستان لازمۀ تقویت حمایت از مردم افغانستان است و حضور اردن در این کشور نه تنها بعنوان یک عضو شبکۀ کشورهای کمک کننده به افغانستان بلکه بعنوان یکی از کشورهای فعال علیه تروریسم در افغانستان گسترش خواهد یافت".
در عملیات انتحاری همام البلاوی علیه ماموران سیا و اردن در پایگاه نظامیان آمریکا در ولایت خوست در افغانستان هشت نفر کشته شدند. این عملیات شدیدترین عملیات علیه سیا از سال 1983 به اینسو است. به گزارشی که از شبکۀ تلویزیونی ان.بی.سی پخش شد، همام البلوی در استخدام سرویس اطلاعاتی اردن بود و از سوی سازمان اطلاعاتی این کشور سازمان سیا بعنوان عامل نفوذی در القاعده مشغول بکار شده بود.
http://www.rfi.fr/actufa/articles/121/article_10346.asp








جنگ افغانستان قدرت نمایی و آزمایش اسلحه های آمریکا بود
ادامه مطلب

سالگرد زلزله مخوف بم

سالگرد زلزله مخوف بم


شش سال پیش (۵ دیماه ۸۲) در سحرگاه روز جمعه شهر بم بشدت به لرزه افتاد مردم شهر که در خواب بودند ناگهان خود را زیر آوار ساختمانهای خود یافتند.
طی چند ثانیه تمام شهر نابود شد و چند هزار نفر کشته شدند. تمامی مسئولین شهر از مامور و پلیس راه گرفته تا دیگر مسئولین همه نابود شده بودند.
روز جمعه مولانا در نماز جمعه اعلام کرد در بم زلزله شده اما خبر دقیقی هنوز نرسیده لذا بعد از نماز جمعه مولانا تعدادی از علما مثل مولانا احمد و مولانا نعمت الله (رح) و... را دستور دادند بروند و از نزدیک ما وقع را ببینند. بنده نیز همراه آن گروه بودم . جمعا پنج ماشین داشتیم. بین راه ماشینهایی را می دیدیم که اجساد حمل می کردند مقداری تعجب کرده بودیم چون هر چه به منطقه نزدیکتر می شدیم اثری از زلزله دیده نمی شد. رفتیم تا به شهر فهرج چند کیلومتری بم رسیدیم . فهرج تقریبا سالم بود و اثر چندانی از زلزله دیده نمی شد. اما از هر کس می پرسیدیم از بم چه خبر ؟ می گفت: بمی وجود ندارد. تعجب ما بیشتر می شد. تلفنها کار نمی کردند. در فهرج ما همراهان خودمان را گم کردیم طوری که سه گروه شده بودیم مولانا نعمت الله با دو ماشین به یک جهت رفته بودند مولانا احمد با دو ماشین به سمت دیگر رفته بودند و ما با یک ماشین (تویوتا دوکابین ) از آنان جدا افتادیم . ما تنهایی به طرف بم رفتیم شب شده بود در تمام قبرستانها مردم مشغول دفن اجساد بودند در شهر مقداری گشتیم صحنه هایی دیدم که بسیار مخوف و عجیب بودند اجساد همه جا افتاده بودند.





دوباره به فهرج برگشتیم کنار یک مسجد داخل ماشین خوابیدیم با وجودی که با خود پتو آورده بودیم اما سرما چنان شدید بود که نمی توانستیم بخوابیم بعدها گفتند آن شب برودت هوا به نه درجه زیر صفر رسیده .
صبح روز بعد مجددا به بم رفتیم. صحنه های بسیار غم انگیزی دیدیم تمامی خانه ها فرو ریخته بودند و ساکنانشان هنوز زیر آوار بودند حیوانات اهلی شان مثل مرغ ، بوقلمون و گوسفندان سرگردان در حیاط خانه ویرانه شان می گشتند.
چند لحظه ای تلفنها درست شدند مولانا و دیگر علمایی که کنارشان بودند زنگ زدند و گفتند ما تلفن را روی آیفن گذاشته ایم شما هر چه می بینید برای ما بیان کنید.
من آن صحنه ها را که جلوی چشمم بودند برایشان بیان نمودم گفتم تابلوهای ساختمانها مغازه ها و ادارات دولتی هستند ولی خودشان فرو افتاده اند. هنوز ساکنان زیر آوار هستند و در برخی نقاط افرادی برای بیروان آوردن بستگانشان تلاش می کنند.
مولانا پرسیدند : چه کمکهایی لازم است ؟ گفتم آنطور که من می بینم زنده ای نمانده که کمکی لازم باشد چیزهایی که لازم هستند : بیل کلنگ و کفن برای دفن اجساد لازم است.
بسیار ناراحت و متاسف شدم که چرا همراه خودم دوربینی نیاورده ام .
زلزله بم عجیب ترین زلزله بود که من دیدم زیرا آن زلزله مخوف فقط داخل شهر اتفاق افتاده بود و پنج کیلومتر دورتر یعنی اطراف شهر چندان اتفاقی نیافتاده بود.
متاسفانه مردم باقی مانده بم و اطرافش هرگز عبرت نگرفتند . طبق گفته برخی از دوستان قبل از زلزله جمعیت شهر بم به نود هزار نفر می رسید بیش از چهل هزار نفر کشته شدند و یک یا دو سال بعد جمعیت بم به دویست هزار نفر ! رسید.

























ادامه مطلب

به یاد خانه خدا

به یاد خانه خدا







ادامه مطلب

آیا زن می تواند قاضی بشود

آیا زن می تواند قاضی باشد؟

یکی از دوستان سوال نموده : آیا زن می تواند قاضی بشود؟ طبق نظر برخی از علمای تسنن زن می تواند قاضی بشود.

در کتب معتبر آمده است: يَجُوزُ قَضَاءُ الْمَرْأَةِ فِي كُلِّ شَيْءٍ إلَّا فِي الْحُدُودِ وَالْقِصَاصِ

یعنی قضاوت زن در هر موردی جائز است مگر در حدود و قصاص – (حدود یعنی مثلا کسی را حد بزند مثلا دستور دهد دست دزد را قطع نماید یا کسی که شراب نوشیده شلاق بزنند و... قصاص مثلا قاتلی را دستور اعدام دهند .) غیر از حدود و قصاص در کلیه امور حقوقی زن می تواند قاضی بشود.
ادامه مطلب