۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

jتقدیر از خوانین و سرداران

تقدیر از خوانین و سرداران
دو سه روز پیش تلوزیون را روشن کردم شبکه سه . با تعجب دیدم بلوچها را نشان می دهد. خوشحال و کنجکاو شدم . چند جلسه و مجلس مختلف از سرداران بلوچ را نشان می داد چند نفر از مولویها در مورد فضیلت خوانین و سرداران حرف زدند بعد جناب دکتر شهریاری نیز از خوبی و پاکی و خدمتگزاری خانها و سرداران سخن گفتند. طوری که تعجب کردم انگار همین چند روز پیش بود که شعارهای روی دیوارهای شهر نوشته بود : خان سردار آمریکا دشمنان خلق ما .
شبکه یک را نگاه کردم آنجا نیز بلوچها را نشان می داد آنجا نیز تقریبا حرف همین بود. که فلان قوم این اندازه جمعیت دارد و اینقدر خدمت کرده و قوم فلان نیز چنین است.
بنظر می رسد رویکرد جدید و نگاه جدیدی است . همانطور که می دانیم در سیستان ما ، خوانین و سردارها به مراتب قدرت و نفوذ بیشتری داشته اند و اصلا با سرداران منطقه بلوچستان قابل مقایسه نبودند. یعنی سیستان مرکز خوانین بود و توسط خانها اداره می شد.
برخی از دوستان می گویند: اگر دیدیم خوانین (شیعه) منطقه سیستان تو سط دکتر و دوستانش دوباره احیا و به قدرت رسیدند پس امر خیری است که بزرگان به این نتیجه رسیده اند اما اگر فقط در بلوچستان بود پس هندوانه زیر بغل دادن ..

هیچ نظری موجود نیست: