۱۳۸۸ آبان ۱, جمعه

حکایت

حکایت
روستای کله خر

زمانی استان زیبای گلستان رفته بودم یک روستایی در نزدیکی مینودشت بود پرسیدم اسم این روستا چیست؟ یکی از دوستان با خنده گفت اسم قبلیش کله خر بود. پرسیدم چرا ؟ مگر اسم کم بود ؟ گفت نه اما آن روزها این مردم بخاطر آنکه محصولات و کشاورزیشان از چشم حسود حفاظت بشود سر الاغ مرده را کنار زمین کشاورزی خود نصب می کردند به همین خاطر اسم روستا را کله خر گذاشتند و جالب بود ساکنانش از مردمان همین استان بودند.
امشب بوستان سعدی را مطالعه می کردم ناگهان حکایتی توجهم را جلب کرد که کاملا مشابه بود با حکایت آن روستا.
خلاصه حکایت
شیخ سعدی می فرماید: یک روستایی الاغش مرد او سر الاغ مرده را کنار باغش نصب کرد تا از چشم حسود و دیگر ضررها باغش را حفظ کند. یک پیر جهاندیده ای از آنجا گذر نمود و وقتی چشمش به سر الاغ افتاد گفت : ای برادر این الاغ زمانی که زنده بود نمی توانست چوب و چماق را از سر و صورت خود دفع کند و بالاخره با بدبختی و رنج از دنیا رفت . چطور توقع داری بعد از مردن باغت را حفظ کند؟
حکایت از زبان شیخ اجل
یکی روستایی سقط شد خرش علم کرد بر تاک بستان سرش
جهاندیده پیری بر او بر گذشت چنین گفت چندان بناطور دشت
مپندار جان پدر کاین حمار کند دفع چشم بد از کشتزار
که این دفع چوب از سر و گوش خویش نمی کرد تا ناتوان مرد و ریش
چه داند طبیب از کسی رنج برد که بیچاره خواهد خود از رنج مرد؟
بوستان سعدی ص 185 باب رضا
نتیجه گیری
پس از حادثه تاسف بار اخیر بسیاری از مسئولین را می شنویم که مرتب اسم پاکستان را می گیرند و توقع دارند پاکستان مخالفین را دستگیر نموده دست بسته تحویل ما دهد.
اگر ما هیچ شناختی از وضع داخلی کشور عزیز پاکستان نداشته باشیم کافی است به اخبار روزانه گوش داده و بفهمیم پاکستان اگر چنین قدرت و توانی داشت خودش کتک نمی خورد. یعنی پاکستان قادر نیست از خودش دفاع کند چه برسد بتواند به دیگری کمک کند. همین هفته پیش طی چند عملیات مختلف در شهرهای بزرگ و مرکزی پاکستان بیش از صد نفر از نیروهای زبده امنیتی یا ارتشی و پلیس کشته شدند.
ایالات متحده آمریکا در داخل خاک پاکستان پایگاه نظامی و نیروی نظامی دارد علاوه بر آنها سازمانهای مختلف امنیتی آن کشور در پاکستان فعالند و هر ساله مبلغ کلانی (رقم دقیق را من نمی دانم) به دولت پاکستان کمک می کند با این همه مخالفان آن حکومت همچنان در پاکستان حضور دارند و ایالات متحده قادر به دستگیری آنان نیست. پاکستان که اکنون دچار جنگ داخلی و سر درگمی کامل شده بر شهرهای بزرگ و مرکزی خود کنترل چندانی ندارد چه برسد به دشتها و کوههای بی انتهای بلوچستان .
بخشی از کمکهای آمریکا به پاکستان
مشت نمونه خروار گوشه ای از درآمد پاکستان از صنعت تروریسم
كمك نظامي 200 ميليون دلاري آمريكا به پاكستان
خبرگزاري فارس: آمريكا به منظور حمايت از پاكستان در حمله به وزيرستان جنوبي به اين كشور كمك نظامي مستقيم ارائه مي‌كند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رويترز، مقامات رسمي آمريكا روز جمعه اعلام كردند كه پنتاگون در حال تحويل تجهيزات نظامي به ارزش 200 ميليون دلار به پاكستان است. كمك نظامي مستقيم آمريكا به منظور حمايت از تلاش پاكستان براي مبارزه با شبه نظاميان در اين كشور صورت گرفته است. مقامات پاكستاني خبر دريافت تجهيزات نظامي به ارزش 200 ميليون دلار از آمريكا را تاييد كردند ولي از ارائه توضيحات بيشتر خوداري كردند. كمك نظامي آمريكا به پاكستان به منظور كمك به اين كشور در حمله همه جانبه اين كشور به وزيرستان جنوبي است؛ منطقه‌اي كه در نزديكي آن نظاميان آمريكا و ناتو در حال مبازره با شبه‌نظاميان طالبان هستند. "باراك اوباما " رئيس جمهور آمريكا روز پنجشنبه لايحه كمك 5/7 ميليارد دلاري به پاكستان را به امضا رساند. بر اساس اين لايحه، آمريكا مبلغ 5/7 ميليارد دلار را طي برنامه كمكي 5 ساله‌ به دولت پاكستان ارائه مي‌كند. آمريكا بزرگترين حامي مالي پاكستان است كه به كمك اين كشور براي جلوگيري از پيوستن شبه‌نظاميان پاكستاني به شبه‌نظاميان طالبان در افغانستان احتياج دارد. برخي مقامات پاكستاني به اين طرح به شدت اعتراض كرده‌اند چرا كه اين طرح نيازمند نظارت آمريكا بر تمام فعاليت‌هاي دولت اين كشور از چگونگي خرج كردن اين مبلغ گرفته تا روش‌هايي است كه ارتش پاكستان در مقابله با طالبان و گروه‌هاي تروريستي اتخاذ مي‌كند.

هیچ نظری موجود نیست: