۱۳۸۸ مهر ۱۷, جمعه

لازم بودن ولی در ازدواج

لازم بودن ولی در ازدواج
امروز جوانی زنگ زد و گفت : عقدی داریم می خواهیم شما زحمت کشیده و عقد را بخوانید.
گفتم اشکالی ندارد. کجا است؟ گفت همین نزدیکی شما هستیم . فکر کردم طبق معمول مراسم عروسی دارند الان می خواهند عقد نکاح را ببندند. اما بعد از چند لحظه متوجه شدم دو نفر بیشتر نیستند. یعنی دختری با پسیری تنها می خواهند عقد ببندند. گفتم خودت نزدیک بیا تا برایت توضیح دهم.
به خانه آمد جوان نسبتا خوب و مودبی بود. گفتم چرا می خواهید به این صورت ازدواج کنید؟ گفت چون چند سال است تلاش می کنم اما خانواده ها موافقت نمی کنند می خواهیم آنها را در مقابل عمل انجام شده قرار دهیم. گفتم بنظر من خیلی اشتباه است من مردم منطقه شما را نمی دانم ولی در این دیار بسا این مسایل به کشتار منجر شده . گفت منطقه ما هم همینطور است اما من مطمئن هستم بعدا می توانیم درستش کنیم.
خلاصه برایش توضیحات زیادی دادم و گفتم از نظر شرعی ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا ولی اصلا درست نیست.
موقعی که می خواست برود معلوم بود قانع نشده است. بعد از چند ساعت دوباره زنگ زد آیا می توانی عقد ما را بندی ؟ گفتم متاسفانه نه . اگر از حال شما خبر نبودم ممکن بود ولی الان نه. گفت آیا ملایی آشنایی داری؟ گفتم نه من به یادم نمی آید. ملا زیاد است .
حکم ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا ولی
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((أيما امرأة لم ينكحها الولي، فنكاحها باطل، فنكاحها باطل.
ترجمه : پیامبر خدا فرمودند : هر زنی که ولیش او را ازدواج ندهد نکاحش باطل است.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((لا نكاح إلا بولي)).
ترجمه : پیامبر خدا فرمودند: ازواج درست نیست مگر با بودن ولی .
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((لا تزوج المرأة المرأة. ولا تزوج المرأة نفسها. فإن الزانية هي التي تزوج نفسها)).
ترجمه : پیامبر خدا فرمودند: زن نمی تواند زن دیگر را ازدواج دهد و همینطور زن نمی تواند خودش ازدواج کند زیرا زنا کار به کسی می گویند که خودش خود را ازدواج داده .
((أيما امرأة نكحت بغير إذن وليها فنكاحها باطل))
ترجمه : پیامبر خدا فرمودند: هر زنی که بدون اجازه ولیش ازدواج نماید نکاحش باطل است.
در مذهب تشیع
روى العلاء، عن ابن أبي يعفور عن أبي عبدالله عليه السلام قال: (لا تنكح ذوات الآباء من الابكار إلا بإذن آبائهن)(1).
ترجمه : از ابی عبدالله روایت شده که فرمودند: زنان دوشیزه ای که پدر دارند عقدشان جایز نیست مگر با اجازه پدرانشان. (من لایحضره الفقیه)
مروى في الكافى ج 5 ص 393 في الصحيح ويدل على عدم جواز تزويج البكر بدون اذن الاب مطلقا، و " من " في قوله عليه السلام " من الابكار " بيانية قطعا.

هیچ نظری موجود نیست: