۱۳۸۸ اسفند ۲۱, جمعه

سخنرانی عبدالله بن زبیر بعد از شهادت حضرت حسین

سخنرانی عبدالله بن زبیر برای مردم مکه بعد از شهادت حضرت حسین
پس از شهادت حضرت حسین وقتی خبر به مکه رسید عبدالله بن زبیر برای مردم مکه سخنرانی کرد :
سخنرانی عبدالله بن زبیر برای مردم مکه بعد از شهادت حضرت حسین
(به نقل از تاریخ طبری)
نوفل گوید : وقتی حسین علیه السلام کشته شد ابن زبیر با مردم مکه سخن کرد و کشته شدن وی را مهم شمرد و عیب مردم کوفه گفت و مردم عراق را ملامت کرد .
ابن زبیر چنین گفت:
پس از حمد و ثنای خدا و صلوات بر محمد گفت: مردم عراق خیانتکاران بدکاره اند ، بجز اندکی . و مردم کوفه بدترین مردم عراقند، آنها حسین را دعوت کردند که یاریش کنند و وی را به خلافت بردارند و چون پیش آنها رفت بر او تاختند و گفتند یا تسلیم شو که تو را به مسالمت پیش پسر زیاد بن سمیه فرستیم که حکم خویش در باره تو جاری کند ، یا حنگ را آماده شو. وی می دانست که او و یارانش اندکند .
خدای عزوجل کسی را از غیب مطلع نکرده که کشته خواهد شد ، ولی او مرگ شرافتمندانه را بر زندگی با ذلت برگزید .
خدا حسین را رحمت کند و قاتل حسین را زبون کند . بدینم قسم این مخالفت و نافرمانی حسین عبرتی است که کس به آنها ( یعنی مردم عراق) اعتماد نکند ، اما آنچه مقرر است می شود و چون خدا کاری را بخواهد جلوگیری از آن نتوان کرد. پس از حسین چگونه می توان به این قوم اطمینان کرد و گفتارشان را راست پنداشت و پیمانشان را پذیرفت؟!
نه ، شایسته این کار نیستند . به خدا حسین که کشتندش کسی بود که شب ، نماز بسیار می کرد و روز ، بسیار روزه می داشت و بیش از این قوم شایسته ظفر بود که دیندار بود و فضیلت پیشه . به خدا به جای قرآن به غنا نمی پرداخت و به عوض گریستن از ترس خدای، آواز نمی خواند. به جای روزه داری حرام خواری نمی کرد و به جای مجلس ذکر خدای به دنبال شکار نمی تاخت ( این سخن اشاره به یزید بود) آن قاتلان و مجرمان بزودی سرگشتگی خواهند دید.
یزید وقتی این مطالب را شنید " قسم یاد کرد که او را به زنجیر خواهد کرد . گوید یزید زنجیری از نقره فرستاد پیک با زنجیر بر مروان بن حکم گذشت .... عبدالله بن زبیر وقتی پیام را شنید گفت : من کسی نیستم که جز در مقابل حق تسلیم کسی شوم. ... الخ
عبدالله بن زبیر افرادش را بسیج نمود و عوامل حکومت یزید را از مکه اخراج نمود.

هیچ نظری موجود نیست: