۱۳۸۸ اسفند ۲۰, پنجشنبه

عرفات

روز عرفات

امروز بنا بر حساب عربستان روز هشتم است روز هشتم را روز " ترویه " نامیده اند یعنی روز آب دادن به حیوانات سواری (به اصطلاح امروزی سوخت گیری نمودن) چون امروز قبل از نماز ظهر حجاج از مکه به طرف منا خارج می شوند چون زمان قدیم آنجا آب نبوده به سواریها در مکه آب زیاد می دادند تا بعدا از این بابت مشکلی نباشد.
حجاج قبل از ظهر در منا مستقر می شوند در آنجا حد اقل پنج نماز (ظهر ، عصر، مغرب ، عشا، و صبح ) می خوانند شب را در منا می مانند و صبح فردا که روز عرفات است از منا به سوی عرفات حرکت می کنند. بعد از نماز ظهر وقوف عرفات (یعنی ماندن یا ایستادن در عرفات) آغاز می شود. اصلی ترین رکن حج همین وقوف عرفات است. اگر کسی به هر دلیلی در عرفات حاضر نشد حجش بجا آورده نشده است .
زمانی تعریف می کردند یکی از هموطنان ما که خیلی علاقه به طواف خانه کعبه و همینطور بوسیدن حجر الاسود داشت ، تلاش زیادی می کرد حداقل یکبار حجر الاسود را ببوسد ، موفق نمی شد این روز بیخبر از اینکه همه همراهانش به عرفات رفته اند به طرف خانه کعبه می آید در کمال حیرت و تعجب می بیند کاملا خلوت است شروع به طواف و بوسیدن حجر الاسود می کند با خودش خیلی عصبانی و ناراحت است که همراهانم را چه شده و کدوم گور رفته اند که این شانس بزرگ را از دست داده اند. خدا می داند چقدر طواف نموده موقع شب ناگهان دوستانش را می بیند بشدت عصبانی می شود که شما امروز کدوم گورستان بودید که نیامدید اینقدر خلوت بود من ..... دفعه طواف نمودم و بدون هیچ مشکلی حجرالاسود را بوسه دادم .
او را به نزد روحانی برده و بالاخره برایش توضیح دادند که تو فرصت حج را از دست دادی ما برای عرفات و حج رفته بودیم.
روز عرفات روز مبارکی است عبادت و روزه گرفتن ثواب و اجر بسیار دارد.
خداوند توفیق عمل عنایت فرماید.
یک مسئله
از صبح روز عرفات لازم است بعد از نمازهای فرض با صدای بلند بگویند : الله أكبر الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله والله أكبر ولله الحمد.
. این تکبیرها را تکبیرات تشریق می گویند و تا عصر روز سیزدهم گفته می شوند. خواهران آهسته بگویند.

هیچ نظری موجود نیست: