۱۳۸۸ بهمن ۱۴, چهارشنبه

قسمتی از مشکلات مردم مظلوم ما

قسمتی از مشکلات مردم مظلوم ما
چند روز پیش یک بنده خدا که نمی شناختم زنگ زد بسیار ناراحت بود و مشکل بزرگی داشت گفت شماره تلفن شما را از مهندس .... گرفته ام . طوری درد دل داشت که به مدت نسبتا طولانی با تلفن حرف زد.
خلاصه مشکلش این بود که : ایشان دو خانم داشتند یک خانم قبلی و به اصطلاح محلی خانم بزرگ و یک خانم بعدی یعنی خانم کوچک . خانم بزرگ و دخترانش مقداری توطئه چینی نموده و طوری حاج آقا را عصبانی نموده بودند که حاج آقا بدون آنکه متوجه توطئه شود همسر کوچکش را (که یک فرزند از وی دارد) طلاق داده . بعد از مدتی متوجه شده که آن بیچاره گناهی نداشته و گناه از خانم بزرگ بوده لذا خانم بزرگ را نیز طلاق داده و اکنون سر میدان بی پناه مانده است. الان دلش می خواهد اگر راهی باشد دوباره به خانم کوچک و مظلوم رجوع نماید.
گفتم : من چون دقیق نمی دانم و متوجه نمی شوم شما همان طلاق نامه ای که نوشته اید را به دست مهندس ... بدهید و ایشان را بگویید به نزد من بیایند.
پریشب جناب مهندس آمد و طلاق نامه بنده خدا را آورد. تقریبا اولین بار بود می دیدم کسی همان مرتبه اول طلاق را کتبی نوشته . معمولا مردهای عصبانی فرصت نوشتن پیدا نمی کنند و زبانی طلاق می دهند و سپس پشیمان می شوند.
در طلاق نامه حاج آقا نوشته بودند :
اینجانب ..... در کمال عقل و فهم همسرم فلانی را طلاق طلاق طلاق ثلاثه دادم . ایشان هیچگونه حق و حقوقی ندارند . همینطور هیچ حقی در نگهداری فرزند نیز ندارند فرزند را خودم نگهداری و تربیت می کنم و اگر خواسته باشند فرزند را ببینند می بایست کسی را که من به او اعتماد دارم نماینده خود بنمایند تا من با او مذاکره کنم ...
در پایان خودش و چند نفر معتمد آن را امضا کرده بودند.
ضمن آنکه ناراحت شدم، از این حکم و قضاوت او خنده ام گرفت.
برای مهندس توضیح دادم و گفتم : خداوند با آنکه از طلاق خیلی بدش می آید اما برای موارد اضطراری و زمانی که زندگی دو نفر به بمبست برسد برای زندگی راحت تر آن زوج طلاق را مشروع نموده . در شرع اسلام سه طلاق دادن حرام و ناجائز و خلاف سنت پیغمبر است. اما من نمی دانم چرا پیوسته به زبان مردم ما سه طلاقه جاری است. و دوما مگر حق زن (مهریه و نفقه و..) در اختیار شوهر است که شوهر او را محروم کند؟ و سوما حق نگهداری فرزند را شرع اسلام به مادر داده و پدر نمی تواند او را از حق نگهداری فرزند محروم کند.
طلاق مطابق سنت پیامبر
طلاق مطلوب و مطابق سنت پیامبر این است که : بعد از آنکه یک زوج به این نتیجه رسیدند که هیچ امکانی برای ادامه زندگی آنان وجود ندارد و باید جدا شوند ، شوهر در یک پاکی (بعد از قاعدگی و عادت زنانه) که با زن نزدیکی ننموده ، یک طلاق بدهد . زن طلاق شده در همان خانه شوهر عدت نگه می دارد و شوهر موظف است در این مدت خرجش را بدهد زن دوبار دیگر عادت زنانه می شود و پاک می شود . تقریبا سه ماه و اندی طول می کشد. در این مدت اگر دوباره پشیمان شدند هیچ مشکل و مانعی وجود ندارد می توانند رجوع کنند . و اگر رجوع نکردند زن آزاد است می تواند برود و شوهر دیگری بگیرد.
اما در سه طلاقه که حرام و ممنوع و خلاف سنت است هیچ راهی برای بازگشت مجدد وجود ندارد مگر آنکه زن برود و شوهر دیگری بگیرد و هر زمان از آن شوهر جدا شد آن زمان می تواند دوباره به شوهر قبلی خود برگردد.
فَإِن طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّىَ تَنكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللّهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
اگر (مرتبه سوم ) او را طلاق داد،(یعنی سه طلاقه نمود) از آن به بعد، زن بر او حلال نخواهد بود؛ مگر اينکه همسر ديگرى انتخاب کند (و با او، آميزش‏جنسى نمايد. در اين صورت،) اگر (همسر دوم) او را طلاق گفت، گناهى ندارد که بازگشت کنند؛ (و با همسر اول، دوباره ازدواج نمايد؛) در صورتى که اميد داشته باشند که حدود الهى را محترم ميشمرند. اينها حدود الهى است که (خدا) آن را براى گروهى که آگاهند، بيان مى‏نمايد.
سوره بقره آیه ۲۳۰

هیچ نظری موجود نیست: