۱۳۸۸ بهمن ۱۴, چهارشنبه

درسهای تاریخ

درسهای تاریح
انسان عمرش نسبتا کوتاه و بسیار اندک است اما یک ویژگی و فرقی که انسان با سایر جانداران دارد این است که انسان علم و دانش دارد و می تواند با مطالعه زندگی قبلیها از تجارب آنان استفاده نماید. و به این وسیله گویا بر عمر خودش اضافه نماید.
تاریخ گذشتگان برای انسانهای بعدی پندها و اندرزهای فراوانی دارند.
بخش بزرگی از قرآن کریم در مورد تاریخ اقوام گذشته است. خداوند در آن داستانها تاریخ آن ملتها، نحوه ترقی و علت نابودیشان را بیان نموده تا بعدیها از آنها استفاده نمایند.
گاهی اتفاق می افتد انسانها با وجود دانستن و تجربه نمودن یک امر ، بار دیگر همان اشتباه قبلیها را تکرار نموده و مجددا درس بگیرد.
به عنوان نمونه
می گویند : یکی از دلایل شکست ناپلئون ، (امپرطور فرانسوی ) این بود که در زمستان به روسیه حمله کرد . سرمای سخت روسیه سبب از بین رفتن قوای او و شکست او شد و او تا مدتها از اینکه اینقدر بی فکری کرده و زمستان را نادیده گرفته حسرت و تاسف می خورد.
بعد از چند سال هیتلر نیز همان اشتباه بزرگ را مرتکب شد و در یک زمستان بسیار سرد و سخت به مسکو حمله کرد و دیری نگذشت که به سرنوشت ناپلئون دچار شد.
می گویند: چند سال قبل انگلیسیها به قصد تصرف افغانستان به آنجا حمله نمودند آنها نیروهای زیادی وارد آن سرزمین کرده بودند مدتی نگذشته بود که خبر رسید از آنهمه نیرو فقط یک دکتر و چند نفر مجروح زنده مانده اند. انگلیسیها درس بزرگی فرا گرفتند. اما چند سال بعد روسها بدون توجه به این تجربه برادران خود ، هزاران نیرو وارد افغانستان کردند. چند سال جنگ و نبرد ادامه داشت تا اینکه روسها به شکست خویش اعتراف نموده و از آن سرزمین فرار نمودند. مدتی نگذشته بود که گروهی دیگر(یعنی برادران آمریکایی و متحدانشان) که از سرنوشت و تجربه روسها بیخبر بودند ، هزاران نیرو وارد آنجا کردند اما دیری نگذشته بود که متوجه اشتباه خویش شدند اما دیگر پشیمانی سودی نداشت.
پس باید از تاریخ و سرنوشت دیگران درس عبرت بگیریم.

هیچ نظری موجود نیست: