۱۳۸۸ شهریور ۲۴, سه‌شنبه

شب قدر

شب قدر
شب قدر در ده شب اخیر ماه مبارک رمضان شبی به نام شب قدر وجود دارد که شب بسیار مبارکی است.
لیله القدر خیر من الف شهر .
شب قدر از هزار ماه بهتر است . هزار ما می شود 83 سال و اندی .
فرشتگان خدا
تعداد فرشته ها بسیار زیاد هستند آنقدر که مگر خود خدا بداند . از میان آن فرشته ها چند فرشته بزرگتر و دارای مقام برتر هستند . آنان عبارت اند از
1- حضرت جبرئیل امین
2- حضرت میکائیل
3- حضرت عزرائیل
4- حضرا اسرافیل
وظایف آنان
حضرت جبرئیل مامور خاص و امین خدا هستند وظیفه ایشان انجام ماموریتهای خاص از جانب خداوند بوده است مثل ابلاغ حکم پیغمبری برای همه پیامبران و وحی آوردن برای آنان و همینطور مجازات و عذاب اقوام و بندگان متمرد خدا .
با رحلت رسول خدا صل الله علیه و سلم که آخرین پیامبر خدا بود قسمت بزرگی از مسئولیت حضرت جبرئیل به پایان رسید.
اکنون حضرت جبرئیل امین در صورتی که خداوند دستور و ماموریت خاصی به ایشان ندهند ، سالی یک بار به زمین می آیند . ایشان همراه فرشتگان زیادی به زمین می آیند پرچم سبز رنگی همراه دارند آنرا روی خانه کعبه نصب می نمایند سپس همراه فرشتگان شروع به گشتن می کنند هر کجا شخصی را در حال عبادت ببینند به او سلام می نمایند و برایش دعا می کنند اگر آن شخص دعایی کند جبرئیل و فرشتگان بر دعایش آمین می گویند. تا زمانی که صبح بدمد وقتی صبح شد جبرئیل ندا میدهد ای ملائکه الرحیل الرحیل .
بهترین دعا در شب قدر
عایشه رضی الله عنها قالت: "قلت يا رسول الله أرأيت إن علمت أي ليلة ليلة القدر ما أقول فيها؟ قال قولي: اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني". هذا حديثٌ حسنٌ صحيحٌ.
عن عائشة رضى الله تعالى عنها قالت قلت يا رسول الله أرأيت إن وافقت ليلة القدر ما أقول فيها قال قولي اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني.
ترجمه : حضرت عایشه رضی الله عنها می فرماید: به رسول خدا گفتم : اگر من شب قدر را دیدم چه دعایی بخوانم ؟ پیامبر خدا فرمودند: بگو : اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني
عن العباس بن عبد المطلب قال:- "قلت يا رسول الله علمني شيئا أسأله الله، قال سل الله العافية، فمكثت أياما ثم جئت فقلت يا رسول الله علمني شيئا أسأله الله، فقال لي يا عباس يا عم رسول الله سل الله العافية في الدنيا والآخرة". هذا حديثٌ صحيحٌ.
عباس عموی پیامبر خدا به ایشان گفت ای رسول خدا یک دعای خوب به من یاد بده . پیامبر خدا فرمودند از خدا عافیت بخواه .
اللهم انی اسالک العفو و العافیه و المعافات الدائمه فی الدنیا و الاخره .
وظیفه دیگر فرشتگان مقرب
حضرت میکائیل مسئول تقسیم روزی و باران است . هر سال خداوند لیستی از روزی بندگان و باران هر منطقه به وی می دهند که بر اساس آن ایشان روزی هر شخص را زیاد یا کم می کنند.
حضرت عزرائیل مسئول کشتن انسانها است . هر سال (در شب پانزده شعبان یا شب قدر) خداوند لیستی از کسانی که در آن سال باید بمیرند را به ایشان تحویل می دهند حضرت عزرائیل نیز آن لیستها را به دست هزاران مامور خود می دهند تا اجرا نمایند.
حضرت اسرافیل مسئول بر پا نمودن قیامت است ایشان یک سازی به دست دارند و منتظر دستور خداوند هستند هر لحظه خدا به وی دستور دهد شروع به زدن ساز می نماید و با زدن آن ساز ویرانگر همه چیز نابود می شود.
نکته بسیار مهم
می دانیم که تقدریر هر انسانی زمانی نوشته می شود که او در شکم مادر است . اما خداوند یک فرصت دیگر به بندگانش داده است . عملکرد یکساله ما چه مثبت باشد یا منفی آنرا ملائکه خدا روی پرونده تقدیر ما می گذارند در آن شب مخصوص که خداوند اعمال را بازنگری می کند بر اساس عملکرد ما تقدیر ما را تغییر می دهند مثلا شخصی در طول سال کارهای خیر بسیاری انجام داده دل بندگان زیادی را شاد نموده خداوند بر اساس آن عملکرد روزیش را که در تقدیر کم نوشته شده بود اضافه می نمایند یا عمرش را اگر کم باشد اضافه می نمایند و به وی باز هم فرصت می دهند . سپس لیست مربوط به روزی را به حضرت میکائیل و لیست افرادی که در آن سال باید بمیرند را به حضرت عزرائیل تحویل می دهند.
همینطور خدای ناکرده عمل بد ما نیز ضمیمه پرونده ما می شود و در آن شب (شب قدر..) که خداوند پرونده ها را بازنگری می کند بر اساس آن اعمال بد ما روزی را کم و عمر را نیز کاهش می دهند.
تبصره
در مورد اینکه آن شب که خدا تقدیرها را بازنگری می کنند مقداری اختلاف روایت داریم در برخی روایتها آمده شب پانزده شعبان است اما از آیات قرآن چنین بر می آید که آن شب شب قدر است. خداوند در سوره دخان در این مورد چنین می فرماید:
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ . فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ .
ما آن (قرآن) را در شبى پر برکت نازل کرديم؛ ما همواره انذارکننده بوده‏ايم! در آن شب هر امرى بر اساس حکمت (الهى) تدبير و جدا مى‏گردد.

هیچ نظری موجود نیست: