۱۳۸۸ شهریور ۲۸, شنبه

ضرورت تشکیل گروه رویت هلال

ضرورت تشکیل گروه رویت هلال
الوداع الوداع یا شهر رمضان
خدا حافظ ای ماه مهربان ای ماه برکت و عبادت
یکی از مشکلاتی که هر سال در آغاز و پایان ماه مبارک رمضان بروز می نماید مسئله رویت هلال (یعنی دیدن ماه) است . مسایل و مشکلات فراوانی پیش می آید . اغلب افرادی متفرقه می آیند و ادعا می کنند که ماه را دیده اند علما ناچار اند بر اساس شهادت آنان حکم به آغاز روزه یا پایان روزه و عید بنمایند. در حالیکه شاید آنان واقعا ماه را ندیده باشند.
یک سال پیش من مطلب جالبی دیدم . همه ما کنار حضرت مولانا جمع شده بودیم تا ببینیم عید می شود یا نه.
افراد متفرقه زیادی می آمدند و گواهی می دادند که ماه را دیده اند. مولانا از آنان می پرسید چگونه دیدید ؟ طرف ماه (دو سمت هلال ) به کدام طرف بود و.. یک خانواده معتبر از جنوب استان زنگ زدند کسانی بودند که مولانا کاملا آنها را می شناختند و به آنان اطمینان داشتند آنان گفتند همه افراد خانواده از فرزندان و عروس و همه ماه را به خوبی دیده اند. از آنجا که کوچکترین تردیدی در صداقت آنان نبود ، نزدیک بود عید اعلام کنند اما چون مقداری اطمینان کم بود بالاخره عید نشد . شب بعد هر چه نگاه کردیم هیچ اثری از ماه دیده نمی شد. تعجب کردیم مولانا به آن خانواده زنگ زدند و پرسیدند آیا ماه دیشب را می بینید؟ آنان گفتند : نه واجه ما هر چه نگاه می کنیم چیزی دیده نمی شود. مولانا که تعجب کرده بودند خدا را شکر نمودند که دیروز عید اعلام نکردند.
بهترین شکل گروه رویت هلال
بهترین شکل آن است که از جانب حکومت در هر شهر گروههایی مرکب از شیعه وسنی تشکیل شوند که آنان با هم جهت رویت هلال بیرون روند اگر ببینند همه مطمئن می شوند و اگر نبینند کسی چیزی نمی گوید.
گاهی می شنویم که حکومت چنین گروهی دارد اما اشکال عمده در آن این است که افرادی که مورد اعتماد و وثوق مردم باشند در آنها نیست. زمانی چنین گروهی می تواند کار آمد باشد که افراد آن مورد اعتماد مردم باشند.
اگر از جانب حکومت چنین چیزی نشد می بایست علما خودشان در هر شهری چند نفر تعیین نموده بر عهده آنان بگزارند تا در مورد دیدن ماه تلاش نموده نتیجه را به سمع مردم برسانند.
طاعات و عبادات قبول درگاه حق

هیچ نظری موجود نیست: