۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

مسایلی از روزه

مسایلی از روزه
سوال : اگر کسی بنابر دلایلی مثلا کسی بیماری قند دارد و قادر به روزه گرفتن نیست یا شخصی خیلی پیر و ناتوان است یا خانمی حامله است و روزه گرفتن برای خود یا حملش ضرر دارد ، چه بکنند؟
قبل از جواب سوال ذکر این نکته لازم است که ماه مبارک رمضان ماه بسیار عظیمی است و انسان تاجایی که ممکن است تلاش نماید حتما روزه بشود زیرا در احادیث است که اگر کسی روزه رمضان را بخورد بعد برای ادای آن تمام عمرش را روزه بگیرد فضیلت رمضان را حاصل نمی کند.
جواب سوال : خداوند بخشنده و مهربان است و بر بندگان سخت گیری نمی نماید بنا بر این اگر کسی قادر به روزه گرفتن نیست ( به دلیل بیماری یا مسافرت و...) اشکالی ندارد روزه را بخورد و به تعداد روزهایی که خورده بعدا روزه بگیرد.
سوال : فدیه روزه یعنی چه و چه کسی باید فدیه بدهد؟
جواب : شیخ فانی یعنی شخص پیری که رو به نابودی می رود هر روزه ضعیفت تر و ناتوان تر می گردد این نمونه افراد که روزه را می خورد و بعدها هیچ امیدی به بهتر شدنشان نیست اینها باید در مقابل روزهایی که روزه را می خورند فدیه بدهند. در عوض هر روزی حد اقل یک فقیر را غذا بدهند. اگر خواسته باشند به فقیر پول بدهند در مقابل هر روزی حد اقل به اندازه یک صدقه فطر بدهند اگر بیشتر بدهند چه بهتر . یعنی برای سی روز حداقل سی و پنج هزار تومان .
برای کسانی که امید هست در آینده حالشان خوب شود و روزه بگیرند ، جایز نیست فدیه دهند .
آیه هایی در این مورد
أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ . 184 بقره
ترجمه : چند روز معدودى را (بايد روزه بداريد!) و هر کس از شما بيمار يا مسافر باشد تعدادى از روزهاى ديگر را (روزه بدارد) و بر کسانى که روزه براى آنها طاقت‏فرساست؛ (همچون بيماران مزمن، و پيرمردان و پيرزنان،) لازم است کفّاره بدهند: مسکينى را اطعام کنند؛ و کسى که کارِ خيرى انجام دهد، براى او بهتر است؛ و روزه داشتن براى شما بهتر است اگر بدانيد!
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ . بقره آیه 185
ترجمه : (روزه، در چند روز معدودِ) ماهِ رمضان است؛ ماهى که قرآن، براى راهنمايى مردم ، و نشانه‏هاى هدايت، و فرق ميان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بيمار يا در سفر است، روزهاى ديگرى را به جاى آن، روزه بگيرد! خداوند، راحتى شما را مى‏خواهد، نه زحمت شما را! هدف اين است که اين روزها را تکميل کنيد؛ و خدا را بر اينکه شما را هدايت کرده، بزرگ بشمريد؛ باشد که شکرگزارى کنيد!

هیچ نظری موجود نیست: