۱۳۸۸ آبان ۱۵, جمعه

دیداری از شهرستان سرباز

دیداری از شهرستان سرباز


روز پنج شنبه حضرت مولانا دستور دادند جهت دیدار دوستان سربازی و همینطور عرض تسلیتی به خانواده های شهدای حادثه انفجار پیشین به آندیار سفر کنیم.
همراه دو سه نفر از دوستان حرکت کردیم . شهرستان سرباز تقریبا منطقه ای وسیع و نسبتا آباد و پرجمعیت است روستاها و آبادیهای زیادی زنجیر وار به همدیگر متصل هستند . از وسط این ابادیهای فراوان رودخانه ای پر آب به نام رود سرباز جریان دارد. در گذشته همه اطراف رودخانه سرباز و همه آبادیهای کنار آن سرسبز و آباد بودند نخلستانها و باغهای پرتقال و لیموی آنجا دیدنی بودند اما بر اثر خشکسالیهای چند سال اخیر کشاورزی آنجا لطمه شدید خورده و بسیاری از یاغها و نخلستانها از بین رفته اند.
مجموعه همه آن آبادیها را شهرستان سرباز می نامند . مرکز شهرستان سرباز ، شهر راسک است. ویژگی که همه این آبادیها دارند این است که همه کوهستانی هستند زمین مسکونی و همینطور کشاورزی نسبتا محدود است برای ساختن خانه ناچارند تپه ها و حاشیه کوهها را صاف کنند.
پیشین
پیشین بر خلاف دیگر شهرهای سرباز ، در یک دشت نسبتا وسع درست شده است. در آنجا زمین کشاورزی و زمین مسکونی بسیار فراوان است. از مرز پاکستان هفت کیلومتر فاصله دارد به همین خاطر تجارت نیز در آنجا رونق خوبی دارد.
حادثه انفجار پیشین
وقت جلسه را ساعت 8 نوشته بودند اما طبق رسم دیرینه ما ایرانیان معمولا هر وعده ای حد اقل یکساعت با تاخیر انجام می شود. به همین خاطر تقریبا تمامی مدعوین جلسه طوری می آمده اند که ساعت 9 به جلسه برسند. مسئولین منطقه ای نیز خود را آماده می کردند که کم کم به جلسه بیایند.
هیچ کسی از مسئولین منطقه خبر نداشتند که سردار شوشتری چه ساعتی می آید و هیچ کسی پیشبینی هم نمی کرده که ایشان اول وقت به محل جلسه بیایند.
بدون آنکه مسئولین منطقه ای خبر داشته باشند ، سردار شوشتری همراه فرماندهان سپاه و دیگر همراهان خود وارد پیشین شده و مستقیما به طرف محل تشکیل جلسه رفتند.
عامل انفجار که لباس سفیدی پوشیده و جلیقه ای برتن داشته قبل از ساعت 8 وارد محوطه نمایشگاه شده و در روی سکوی سیمانی نشسته بود او توجه بسیاری از مردم محل را جلب کرده بود چون همه متوجه شده بودند که او از مردم محل نیست لذا بسیاری سعی می کرده اند او را به حرف بیاورند تا از روی لهجه بفهمند او از کجا است اما او حرف نمی زده است.





محل نشستن عامل انفجار روی سکوی سیمانی
سردار و همراهانش وارد محوطه نمایشگاه شده و مشغول بازدید شدند طبق گفته یکی از مجروحین (والله اعلم) وقتی سردار به نزدیکی وی آن شخص با سردار دست داد (برخی می گویند نه دست نداد فقط با فاصله نزدیک ایستاد . واقعت را خدا می داند و بیشتر این صحنه ها فیلم برداری شده است) در این موقع صدای دو ترقه از داخل لباسهایش شنیده شد و ناگهان انفجار رخ داد.
وقتی مسئولین محلی خبر شدند که انفجاری رخ داده خدا را شکر کردند که در موقع جلسه چنین افتاقی نیافتاده و زمانی که شنیدند این اتفاق نه در سالن جلسه که در غرفه نمایشگاه اتفاق افتاده خیالشان بیشتر راحت شده که چیزی نشده . آنان خبر نداشتند و فکر هم نمی کردند سردار و همراهانش در آن وقت آنجا حضور داشته اند.
در این حادثه ۴۲ نفر کشته شدند که ۱۷ نفر بلوچ ساکن پیشین بودند.
تمامی کشته شدگان بلوچ افرادی بودند که در نمایشگاه شرکت داشته اند و هیچ یک از سران و معتمدین اقوام کشته نشدند.








قسمتی از ترکشها











ورزشکاران پیشین و زمین چمن شهر














سالن جلسه و محل نمایشگاه

















در بخشداری پیشین




















محل انفجار - عامل انفجار در روی سکوی کنار دیوار نشسته بوده است























با امام جمعه راسک (عبای زردرنگ دارد)


























با یکی از همراهان در پیگل نزدیکی خاش









محل تشکیل جلسه









هیچ نظری موجود نیست: