۱۳۸۸ آبان ۱۵, جمعه

اصلاح عیوب خود

اصلاح عیوب خود
مطلبی که ما معمولا می گوییم و می شنویم این است که : بر مسلمانان از جانب کفار در جهان ظلم می شود. کمی نزدیکتر بشویم می شنویم حکومتهای خود مسلمانان بر مسلمانان ظلم می کنند .
دولتها را ملتها تشکیل می دهند همانطور که یک ساختمان را آجرها درست می کنند اگر آجرها سالم باشند ساختمان سالم است ولی اگر آجرها کج و خراب باشند ساختمان هم به همان نسبت کچ و خراب خواهد بود.
از آنجا که ما معتقد به قدرت خدا و معتقد به مکافات عمل هستیم ، امکان ندارد بر یک ملت سالم و عدالت جو خدا یک حکومت ظالم مسلط نماید.
روایتی به یاد دارم (در مورد صحت یا عدم صحتش تحقیق نکردم) که یکی از بزرگان فرمودند: اعمالکم عمالکم . یعنی اعمال شما حاکمان شما هستند. اگر اعمال خوب داشته باشید حکام خوب دارید و اگر اعمالتان بد باشد حکام بد را خدا می آورد. زمانی که نادرشاه افشار ناگهان تغییر رویه داد و ظلم می نمود عده ای از مردم به نزد برخی از بزرگان رفتند تا دعا کنند آنان گفتند : این اعمال ما است که صورت نادر گرفت.
در اعمال و کردار خود دقیق شویم ببینیم آیا ما (هر شخصی بطور فردی در حدی که توان داریم) ظلم نمی کنیم؟ آیا ما بین فرزندان خود تبعیض قایل نیستیم؟ کسانی که چند همسر دارند آیا عدالت را رعایت می کنند؟ آیا نسبت به خانوده خود ظلم نمی کنند؟ کسانی که ریاست کوچکی دارند (مثلا رئیس یک اداره یا سفید ریش و معتمد یک قوم یا پیشنماز یک مسجد یا رئیس یک مدرسه یا سرپرست یک خانواده و ..) آیا عدالت را رعایت می کنند ؟ آیا ظلم نمی کنند؟ آیا اقوام مختلف بر یکدیگر ظلم نمی کنند؟
خداوند می فرماید:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
اى کسانى که ايمان آورده‏ايد! مراقب خود باشيد! اگر شما هدايت يافته‏ايد، گمراهى کسانى که گمراه شده‏اند، به شما زيانى نمى‏رساند. بازگشت همه شما به سوى خداست؛ و شما را از آنچه عمل مى‏کرديد، آگاه مى‏سازد.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
اى کسانى که ايمان آورده‏ايد! چرا سخنى مى‏گوييد که عمل نمى‏کنيد؟!
كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ
نزد خدا بسيار موجب خشم است که سخنى بگوييد که عمل نمى‏کنيد!
وقتی افراد و آحاد یک جامعه همه ظالم باشند خداوند آنان را به کیفر اعمالشان می رساند و سپس به خواری و بیچارگی مبتلایشان می کند. خداوند ظالمان را دوست ندارد.
سنت خداوند است که اگر ملتی ظلم کنند خدا یک ملت ظالم دیگری را می آورد تا جلوی ظلمشان را بگیرند . خداوند می فرماید:
وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ
و اگر خداوند بعضى از مردم را بوسيله بعضى ديگر دفع نکند، ديرها و صومعه‏ها، و معابد يهود و نصارا، و مساجدى که نام خدا در آن بسيار برده مى‏شود، ويران مى‏گردد! و خداوند کسانى را که يارى او کنند (و از آيينش دفاع نمايند) يارى مى‏کند؛ خداوند قوى و شکست ناپذير است.
پس بیاییم اعمال و رفتار خود را اصلاح کنیم نباید اجازه دهیم در جامعه ما کسی ظلم کند.

هیچ نظری موجود نیست: