۱۳۸۹ فروردین ۳, سه‌شنبه

بد اخلاقیهای مذهبی عامل تفرقه و کینه

استفاده از مطالب دوستان
بداخلاقيهاي مذهبي ؛ عامل تفرقه و كينه


محمود براهویی نژاد (روزنامه نگار)
هيچ مسلماني نيست كه به امام حسين و ديگر اهل بيت پيامبر ارادت قلبي نداشته باشد و از واقعه عاشورا متاثر نباشد. اما هر گروهي از مسلمانان براي ابراز ارادت خود شيوه‌هاي متفاوتي را ارايه مي‌دهند.
اهل سنت كه به مرگ به عنوان رويدادي طبيعي و نشات گرفته از اراده الهي نگاه مي‌كنند حتي در مرگ عزيزترين افراد خود بيش از سه روز سوگواري آرام عزاداري نمي‌كنند و تن به مشيت الهي مي‌دهند و به همين دليل در ايام محرم نيز آئيني به نام عزاداري ندارند. زيرا اساسا فرهنگ عزاداري در مذهب اهل سنت وجود ندارد و اين نمي‌تواند به معناي فراموش كردن و يا نديده گرفتن رويدادهاي تارخي باشد. بلكه آنان تلاش مي‌كنند با بيان وقايع تاريخي و عبرت گرفتن از آنها ، آينده را بهتر بسازند .
هر چند كه در ميان اهل سنت نيز جرياناتي افراطي وجود دارند كه به جاي ساختن آينده در گذشته درجا زده و به بيماري واپسگرايي مبتلا هستند . محصول اين تفكرات و هم‌انديشان آنان در جبهه تشيع همان چيزهايي است كه امروز در عراق و پاكستان و ديگر نقاط جهان شاهد آن هستيم : قتل و كشتار مردم بيگناه به نام دفاع از دين و مذهب.
بنابراين توده مردم اهل سنت و علماي آنان ضمن حفظ اعتقادات خود به باورهاي مذهبي اهل تشيع نيز احترام گذاشته و با سعه صدر و تحمل با اعتقادات آنان برخورد مي‌كنند. اما در بيشتر مواقع در ايام محرم و ديگر مناسبتهاي مذهبي بويژه در مناطق سني‌نشين بداخلاقيهايي از نوع مذهبي از برخي افراد شيعه عزادار سر مي‌زند كه نه فقط احساسات اهل سنت را جريحه‌دار مي‌كند بلكه به نوعي مزاحمتهايي را براي آنان ايجاد مي‌كند. در سالهاي گذشته برخي از اين حركتها همچون شعارنويسي عليه خليفه دوم مسلمانان در زاهدان حتي منجر به رويارويي مردم با شعارنويسان و ماموران دولتي شده است.
در ايام محرم نيز بسيار مشاهده شده است كه دسته‌هاي عزاداري علاوه بر ايجاد مزاحمت صوتي براي خانواده‌ها در مناطق سني‌نشين گاهي جلوي مساجد اهل سنت توقف كرده و براي مدت طولاني در همان نقطه به سينه‌زني و نوحه‌خواني مي‌پردازند.
شايسته است مسئولان امر عواقب و تبعات چنين اقدامات تفرقه‌افكنانه‌اي را كه نتيجه‌اي جز ايجاد حساسيتهاي بيشتر مذهبي و كدورت و دشمني به بار نمي‌آورد در نظر گرفته و با آن برخورد كنند.
زمان آنلاین


دوستی بین شیعه و سنی در جاسک روزگار قدیم





فرزاد بادروج (دانشجو- وبلاگ نویس)
مردم جاسک از هر گروه و طایفه ، از هر مذهب و نژاد از قدیم الایام در اجرای برنامه های مذهبی در کنار هم بوده اند. بزرگترها می گویند سال ها قبل اکثر بازیگران و گردانندگان تعزیه خوانی ها ، سنی مذهب ها بودند و دلیلش هم اعتقاد و باور آنها به واقعه عاشورا و امام حسین ( رض ) و نیز علاقه و محبت شان به خاندان پیامبر بوده و سنی های جاسک با مشارکت در چنین مراسم هایی خود را شریک عزا و ماتم می دانستند. اکثر سنی های جاسک در کنار برادران و همشهریان شیعه خود نذر های خود را با پخش و توزیع مواد غذایی و ... در روز عاشورا ادا می کردند. اگر به مراسم های تعزیه خوانی در جاسک سری بزنید و نگاهی به تماشاگران هم بیندازید متوجه خواهید شد که اکثر تماشاگران هم سنی مذهب هستند و دلیل این استقبال ، علاقه و باور مردم سنی مذهب جاسک به عاشوراست.
در مولودی خوانی ها هم برادران شیعه مذهب هستند که در کنار سنی ها حاضر می شوند و به همکاری و مولودی خوانی با برادران سنی خود می پردازند.
سنی ها و شیعیان جاسک سال ها در کنار هم با اخوت و برادری زندگی کرده اند و هیچ مورد مذهبی نبوده که باعث جدایی و تفرقه بین این مردم شود. از سال های دور که سید محمد عالم ( ره ) در این شهر زندگی می کرده تا 20 سال قبل که حاج احمد مسقطی ( ره ) در قید حیات بودند و تا این سال ها که حاج شهمراد لک نژاد ( ره ) در بین مردم بودند ، تمام مردم جاسک ( سنی و شیعه ) برای بسیاری از کارهای خود ( عقد ، ازدواج ، حل اختلاف ، نوشتن قول نامه و... ) به این سه قاضی محلی سنی مذهب رجوع می کردند و این قضات بودند که بدون هیچ نگاه و تعصب مذهبی به صحبت های آنان گوش می کردند و برای مشکلات آنها راه حلی پیشنهاد می دادند.
ازدواج شیعه با سنی و سنی با شیعه تا امروز در بین مردم جاسک صورت می گیرد.
آری ، این داستان زندگی مسالمت آمیز سنی ها و شیعیان جاسک در طی نزدیک به یک قرن است
و اکنون
گزارشاتی از بعضی از مدارس سطح شهر جاسک می رسد که برخی از افراد اعزامی از ؟ به مدارس جاسک با بیان موارد اختلاف برانگیز و توهین آمیز نسبت به مقدسات و اعتقادات اهل سنت اذهان دانش آموزان کم سن و سال را مشوش می کنند و خدا می داند اگر این خبر به گوش مدیران مدارس از طریق دانش آموزان نمی رسید این افراد متحجر چه بلایی بر سر اعتقادات و باورهای دانش آموزان می آوردند.

وبلاگ فرزاد
جاسک نیوز

هیچ نظری موجود نیست: