۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

ربا اعلان جنگ با خدا

ربا = اعلان جنگ با خدا و رسولش
گناهان کبیره

أن رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم قال: "اجتنبوا السبع الموبقات" قيل: يارسول اللّه، وما هنَّ؟ قال: "الشرك باللّه، والسِّحر، وقتل النفس التي حرم اللّه إلا بالحق، وأكل الربا، وأكل مال اليتيم، والتولِّي يوم الزحف، وقذف المحصنات الغافلات المؤمنات".
پیامبر خدا صل الله علیه و آله و سلم فرمودند از هفت گناه هلاک کننده بپرهیزید . گفته شد آنها چه هستند یا رسول الله ؟ فرمودند : (1) شرک به خدا (2) سحر و جادو نمودن (3) قتل نفس یعنی کشتن انسان بیگناه (4) خوردن ربا (5) خوردن مال یتیم (6) فرار نمودن در روز جنگ با کفار (7) تهمت ناحق زدن به زنان مومن با عفت .
با توجه به حدیث فوق بسیاری از علما گناهان کبیره را همین هفت مورد می دانند اما برخی با توجه به احادیث دیگر بیشتر می دانند .
در این حدیث یکی از گناهان بزرگ خوردن ربا بود .
ربا حواری یعنی اعلان جنگ با خدا و رسولش
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ . فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِكُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ . سوره بقره آیه 279
" اى کسانى که ايمان آورده‏ايد! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد، و آنچه از (مطالبات) ربا باقى مانده، رها کنيد؛ اگر ايمان داريد! اگر (چنين) نمى‏کنيد، اعلان جنگ بکنید با خدا و رسولش، ! و اگر توبه کنيد، سرمايه‏هاى شما، از آنِ شماست [= اصل سرمايه، بدون سود]؛ نه ستم مى‏کنيد، و نه بر شما ستم وارد مى‏شود."

ربا در جامعه ما
من یادم نمی آید زمان قدیم ربا خواری به این اندازه رایج باشد. قبل از انقلاب در بانکهای کشور ما ربا بود اما مردم متدین بشدت مخالف بودند و خیلی دوری می نمودند و یکی از بزرگترین اهداف اهل دین بعد از انقلاب حذف بهره بانکی یعنی ربا بودند.
روزنامه اول انقلاب : حذف بهره بانکی قطعی است .
اما امروزه بانکهای ما علنا برای ربا تبلیغ می کنند صدا و سیما نیز در قسمت تبلیغات خود برای بانکها و موسسات رباخوار متعدد ربا را تبلیغ می کنند و می گویند : فلان درصد سود .
این ربا خواری علنی در جامعه ما کم کم آثار شوم خود را نشان می دهد به این صورت که اکنون مردم عادی و عموم مردم ربا خوار شده اند . تمامی بنگاههای اقتصادی مثل نمایشگاه فروش اتومبیل یا بنگاه املاک و .. ربا خواری می کنند .
کسی که مجبور شده از کسی یا از بنگاهی قرض بگیرد همینکه موقع پرداخت رسید و نتوانست قرضش را بدهد صاحب قرض می گوید فلان مقدار روی حساب من به عنوان دیر کرد.
یک روز دو نفر که اختلاف داشتند به نزد من آمدند پس از گوش نمودن به حرفهایشان تعجب کردم . با یک ماشین پیکان کهنه منزلش را برده بود به این صورت که هر وقت موقع سر رسید پرداخت پول پیکان می رسید و او قادر به پرداخت نبود مبلغی بر روی حسابش حساب می کرده تا رسیدند به چهل ملیون ..
اکنون تقریبا همه مردم جامعه ما ربا می خورند آنها که مستقیما نمی خورند غیر مستقیم بالاخره به خوردشان داده می شود .
پیامبر خدا در یک حدیثی می فرمایند :
أن رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم قال: "ليأتينَّ على الناس زمانٌ لا يبقى أحدٌ إلاَّ أكل الربا، فإِن لم يأكله أصابه من بخاره" قال ابن عيسى: "أصابه من غباره".
ترجمه : بر مردم یک زمانی می آید که همه آنان ربا خوار می شوند اگر کسی مستقیما نخورد به او از بخارش یا به تعبیر دیگر از غبارش (یعنی گرد و خاک) می رسد .

هیچ نظری موجود نیست: