۱۳۸۸ تیر ۱۹, جمعه

مولود كعبه

مولود كعبه
در تواریخ است که همسر حزام بن خویلد (برادر حضرت خدیجه ) در حال طواف بود که ناگهان درد زایمان وی را گرفت او از سر اضطرار به داخل خانه کعبه رفت و پسرش حکیم بن حزام را آنجا به دنیا آورد . حکیم بن حزام (برادر زاده حضرت خدیجه ) از شخصیتهای بزرگ قریش بود در جریان محاصره بنی هاشم در شعب ابی طالب ایشان کمکهای زیادی به محاصره شدگان می نمود. حکیم بن حزام 120 سال عمر کرد 60 سال در کفر و 60 سال در اسلام.
خانه کعبه در آن روزگار چه شکلی بود؟
خانه کعبه در آن روزگار دیوار سنگ چین ساده بود که حدود دو متر ارتفاع داشت و فاقد سقف بود. در خانه کعبه پایین بود و احتمالا همیشه باز بود و کسان زیادی می توانستند داخل و خارج بشوند وسط خانه کعبه چاهی وجود داشت که مردم نذر و صدقه ( پول و طلا) داخل آن می ریختند. محتویات این چاه را کنز کعبه می گفتند یعنی گنج خانه کعبه . داخل خانه کعبه پر بود از بتهای مختلف که حدود سیصد و شصت بت می شدند.
علت تصمیم قریش به بنای خانه کعبه
می گویند : کسانی به گنج خانه کعبه دستبرد زدند قریش از این جرات بسیار عصبانی شدند و تلاش نموده سارق را پیدا نموده و دستش را قطع کردند و گنج خانه کعبه را دوباره به چاه برگردانیدند. همین امر سبب شد که قریش تصمیم بگیرند خانه کعبه را بعد از سالها مجددا تعمیر نمایند.
در این زمان رسول خدا هنوز به پیامبری برگزیده نشده بودند و سی و پنج سال سن داشتند (حضرت علی پنج ساله بود) که قریش آماده شدند خانه کعبه را تعمیر کنند.
مشکلات فرا روی قریش
اولین مشکل این بود که : می بایست دیوار قدیمی منهدم شود تا دیوار جدید بجایش بنا شود . با توجه به واقعه اصحاب فیل ( که ابرهه و لشکرش که قصد انهدام خانه کعبه را داشتند نابود شدند) کسی جرات نمی کرد دست به دیوار بزند.
دومین مشکل این بود که چند سال بود که مار بزرگ و خطرناکی داخل چاه خانه کعبه شده بود روزها بیرون می آمد و در سایه دیوار خانه کعبه دراز می کشید هر کسی بهش نزدیک می شد حالت حمله می گرفت.
خداوند مشکلات را به این شکل حل کرد که : روزی مار طبق معمول در سایه آمده بود که عقاب بزرگی آمد و آن را با خود برد. مردم وقتی این واقعه را دیدند گفتند : پس خدا راضی هست که ما خانه کعبه را تعمیر نماییم.
مشکل دوم را به این شکل حل کردند که شخصی به نام ولید بن مغیره گفت : ای مردم بگذارید من مقداری از دیوار را منهدم می کنم شما تا فردا صبر کنید اگر برای من مشکلی پیش آمد شما دست نگهدارید.
ولید وسیله ای به دست گرفت و گفت : ای خدا ما قصد بد نداریم آنگاه مقداری از دیوار را منهدم کرد روز بعد وقتی مردم کنار خانه کعبه برگشتند دیدند ولید سالم است و مشغول کار . به این صورت دیگران هم آمدند و کار کردند.
خداوند کمک دیگری هم کرد و یک کشتی بزرگ که گرفتار طوفان شده بود در کنار جده منهدم شد و چوبهای زیادی درست شد . وقتی قریش مطلع شدند نجار قبطی که در مکه بود را ماموریت دادند جهت سقف خانه کعبه چوبهای زیادی درست کند.
ساخت خانه کعبه
وقتی خانه کعبه ساخته شد و قرار شد سنگ حجر الاسود را در جایش بگزارند قریش بین خود بشدت اختلاف نمودند زیرا هر قبیله ای می خواست این فخر را نصیب خود کنند تا جاییکه آماده جنگ شدند.
بعد از چند روز بالاخره توافق کردند که صبح آنروز هر کسی زودتر از فلان در وارد شد او را حکم نمایند آن شخص هر چه گفت همه بپذیرند. همه منتظر نشستند که ناگهان رسول خدا وارد شد مردم با دیدن پیامبر فریاد زدند : این امین است ما او را به عنوان داور می پذیریم . (آن زمان پیامبر هنوز به پیامبری نرسیده بود به همین خاطر همه طبق معمول به وی احترام می گذاشتند)
پیامبر خدا چادرش را پهن نموده حجر الاسود را وسط آن گذاشت سپس گفت : از هر تیره ای یک نفر نماینده بیاید و گوشه چادر را بگیرد . از هر قوم و قبیله ای یک نفر آمد و همه با هم حجر را تا جایش رسانیدند و آنجا پیامبر با دست خود آنرا در دیوار نصب نمود . به این صورت همه مردم و قبایل که در افتخار شراکت داده شده بودند راضی شدند. قریش در بنای جدید بخاطر آنکه نگزارند هر کسی وارد خانه کعبه شود، در خانه کعبه را بالا بردند طوری که بدون نردبان امکان پذیر نیست که کسی بتواند وارد آن شود.
حضرت علی
من در هیچ منبع تاریخی یا حدیثی اهل سنت ندیدم که غیر از حکیم بن حزام (برادر زاده حضرت خدیجه) کسی دیگر را ذکر کنند که داخل خانه کعبه به دنیا آمده باشد و حکیم هم از روی اضطرار و ناگهانی آنجا متولد شد و الا هیچ صاحب عقلی مناسب نمی داند جای پاکی مثل خانه کعبه محل زایمان شود.
همچنانکه گفتیم خانه کعبه دیوار سنگ چینی فاقد سقف بود که پر بود از بتها . با عقل جور در نمی اید که مادر حضرت علی از خانه امن خود را رها نموده و به خانه کعبه فاقد سقف برود وسط سیصد و شصت بت و محل رفت و آمد عمومی .
اگر مسئله به این صورت که الان برخی از دوستان نقل می کنند بوده یعنی دیوار (دوبار ) شکافته شده .. پس معجزه بزرگی بوده و باید حتما در قرآن می آمد یا حد اقل در احادیث نبوی یا در فرمایشات خود حضرت علی . در حالیکه هیچ کجا ذکری به میان نیامده .
شخصیت و مقام عظیم حضرت علی بالاتر از این حرفها است. والله اعلم .
سرنوشت گنج خانه کعبه
در زمان حضرت عمر جلسه ای تشکیل دادند و مشوره نمودند که اگر همه موافق شدند از گنج خانه کعبه در جهت مصالح مسلمین استفاده کنند. بالاخره نظر همه این شد که : در زمان رسول خدا نیازمندی مسلمانان خیلی بیشتر بود اما رسول خدا به گنج خانه کعبه دست نزدند لذا ما هم نباید به آن دست بزنیم به این صورت گنچ خانه کعبه تا امروز همچنان در همان چاه محفوظ است.

۱ نظر:

amir گفت...

سلام خوبید؟