۱۳۸۹ فروردین ۱۵, یکشنبه

در باره "موساد" سازمان اطلاعاتی اسرائیل

در باره "موساد" سازمان اطلاعاتی اسرائیل
موساد كلمه اي عبري به معني «موسسه» است.







تاسیس







موساد توسط نخست وزير وقت رژيم صهيونيستي يعني داويد بن گورين تاسيس شد كه هدف آن را اينگونه اعلام كرد: «براي كشور ما كه از ابتدا تاسيس تحت فشار دشمنانش قرار داشته است، اطلاعات به عنوان خط مقدم دفاع ضروري است و ما بايد به خوبي بياموزيم و بدانيم كه در اطرافمان چه مي گذرد».







سازمان موساد كه مسئولیت جمع آوری اطلاعات انسانی ، عملیات مخفی و ضدتروریسم را برعهده دارد ، تمركز خود را بر ملت های عرب و سازمان های عربی در سراسر جهان معطوف كرده است.



این مؤسسه همچنین مسئول جنبش مخفی مهاجران یهودی برای خروج آنها از سوریه ، ایران و اتیوپی و مهاجرت دادن آنها به اسرائیل می باشد. عوامل موساد در حال حاضر در كشورهایی كه سابقآ كمونیست بودند ، غرب و سازمان ملل متحد فعال هستند.



دفتر اصلی موساد در تل آویو (پایتخت اسرائیل) است. این مؤسسه در دهه 80 ، بین 1500 تا 2000 نفر پرسنل داشت و برآوردهای اخیر حاكی از 1200 نفر كارمند می باشد. هویت مدیر موساد معمولآ جزو اسرار حكومتی تلقی می شود و یا حداقل اینكه در عموم و رسانه ها چیزی درباره وی مطرح نمی شود. اما در ماه مارس سال 1996 ، دولت اسرائیل انتصاب ژنرال ارشد دانی یاقوم را به جای رئیس قبلی این مؤسسه یعنی شبتای شاویت كه در اوایل سال 1996 استعفاء داده بود اعلام كرد و در سپتامبر 2002 ، مئیر داگان به عنوان مدیر جدید موساد انتخاب شد.



موساد كه در گذشته به عنوان مؤسسه هماهنگی و مؤسسه مركزی اطلاعات و امنیت اسرائیل شناخته می شد ، در اول آوریل سال 1951 تشكیل شد.







بخشهای مختلف سازمان







موساد هشت بخش اصلی دارد. با این وجود جزئیات سازمان داخلی آن همچنان مخفی باقی مانده است. تعدادی از آن بخش ها عبارتند از:



بخش جمع آوری كه بزرگترین بخش آن است و مسئولیت عملیات جاسوسی را برعهده دارد ، دفاتری را در خارج از اسرائیل تحت پوشش دیپلماتیك و غیررسمی تأسیس كرده است. این بخش شامل قسمت هایی است كه هر یك مسئول نواحی ویژه جغرافیایی می باشند و هدایت مأموران فعال درآن نواحی را برعهده دارند. موساد از سال 2000 ، یك فعالیت تبلیغی گسترده را در جهت استخدام مأموران جدید جمع آوری خبر و اطلاعات آغاز كرد.



بخش همكاری و اقدام سیاسی که در آن ، فعالیت های سیاسی و همكاری با سرویس های اطلاعات خارجی كشورهای دوست اسرائیل و نیز كشورهایی كه روابط دیپلماتیك عادی با اسرائیل ندارد را انجام می دهد. در دفاتر بزرگ تر خود در كشورهایی مانند فرانسه ، موساد دو كنترل كننده منطقه ای تحت پوشش كاركنان سفارت خود در پاریس دارد. یكی از آنها برای بخش جمع آوری كار می كند و دیگری برای بخش همكاری و اقدام سیاسی.



بخش عملیات ویژه با عنوان متساوا ، ترورهای بسیار حساس ، خرابكاری ها و اقدامات شبه نظامی دقیق و پروژه های جنگ روانی را انجام می دهد. این بخش مسئولیت ترور شخصیت های ویژه و نظامی فلسطینی را برعهده دارد.



بخش LAP ، مسئول اجرای جنگ روانی ، تبلیغات و عملیات فریب می باشد كه تهاجمات فرهنگی و اخبار دروغ نشر شده در مطبوعات جزو اقدامات این بخش است.



بخش تحقیقات ، مسئول تولید اطلاعات نظیر گزارش های روزانه ، خلاصه وضعیت های هفتگی و گزارش های مشروع ماهانه است. این بخش در قالب 15 بخش ویژه جغرافیایی یا دفاتر منطقه ای سازماندهی شده است كه شامل ایالات متحده امریكا ، كانادا و اروپای غربی ، امریكای لاتین ، كشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی ، چین ، آفریقا ، مغرب (مراكش) ، الجزایر ، تونس ، لیبی ، عراق ، اردن ، سوریه ، عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و ایران می باشد. یك بخش هسته ای نیز متمركز بر موضوعات خاص و مرتبط با تسلیحات هسته ای تشكیل شده است كه معمولآ جزو سری ترین بخش ها است.



بخش تكنولوژی ، مسئول توسعه فناوری های پیشرفته برای پشتیبانی فنی از عملیات های موساد است. در آوریل سال 2001 ، موساد یك آگهی استخدام در رسانه های اسرائیلی درج كرد مبنی بر اینكه به تعدادی مهندس الكترونیك و متخصص كامپیوتر برای واحد تكنولوژی خود نیاز دارد.



در سال 1996 ، در یك نشریه چاپ امریكا مطلبی درج شد كه بخش اطلاعات عملیات موساد ادعا كرده است بزرگترین ترورهای دنیا را 10 دقیقه قبل از وقوع شناسایی می كند ، در حالی كه قبلآ CIA فاش كرده بود این اقدامات را 8 دقیقه قبل از وقوع ترور شناسایی می كند.



عکس هوایی از ساختمان موساد در تلاویو







برخی ماموریت های موساد که با موفقیت انجام شد:



- ربودن و انتقال مخفیانه «مردخای وانونو» از کشور ایتالیا توسط کماندوهای ویژه موساد در سال 1986 به دلیل افشای اطلاعات محرمانه کشور اسرائیل در زمینه ساخت بمب اتم در مرکز اتمی «دیمونا»



- ترور شیخ احمد یاسین رهبر معنوی حماس در 22 مارس 2004. البته این عملیات یک رسوایی کامل بود و بعد از برملا شدن نقش موساد، سازمان ملل اقدام به صدور قطعنامه کرد که با 11 رای موافق، 3 رای ممتنع و یک رای مخالف آمریکا در شرف تصویب بود که توسط ایلات متحده وتو شد.



- ترور عبدالعزیز الرنتیسی رهبر جدید حماس به همراه دو تن از همراهانش تنها یک ماه پس از ترور شیخ احمد یاسین. در این عملیات تعداد دیگری نیز زخمی شدند.



- بمب گذاری در خودروی عزالدین شیخ خلیل ( عضو بلند پایه حماس ) در سپتامبر 2004 که منجر به شهادت وی و زخمی شدن 3 نفر دیگر شد.



تاکنون عملیات ناموفقی از سوی این سازمان به صورت رسمی اعلام نشده اما برخی موارد عملیاتی به این سازمان نسیت داده شده که موساد حاضر به پذیرش مسئولیت آنها نیست. مانند ترور مدیر ارشد نظامی حزب الله در سوریه.



--------------------------------------------



اسامی مدیران سازمان موساد از ابتدا تا کنون :



رئوین شیلواخ (1952-1949)



ایسر هرئل (1962-1953)



مئیر عمیت ( 1968-1963)



تسوی زامی (1974-1968)



ایتسخاک خوفی (1982-1974)



ناخوم ادمونی (1989-1982)



شبتای شاویت (1996-1989)



دانی یاتوم (1998-1996)



افراهیم هلوی (2002-1998)



مئیر داگان ( تا کنون – 2002)


هیچ نظری موجود نیست: